Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio zijn we samen"

Fotoreportage Bionext Netwerkevent 2016: True Pricing

Tholen – Na een jaar van 'afwezigheid' kon de biologische sector zich op 10 oktober opmaken voor een nieuwe editie van het Bionext Netwerkevent. Miriam van Bree, kennis- en innovatiemanager bij Bionext was goed te spreken over de opkomst. "Bio zijn we samen, daarin moet de keten goed samenwerken." Ook Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, riep daartoe op: "Onze ambitie? Bio op de kaart zetten door te verbinden: van boer tot consument."


Vanaf linksboven met de klok mee: Jurrien Roossien (Do-IT bv) & Susanne de Rooij (BioBite); Paulien Veerman (Bionext/BioNederland/VPB), Marleen Meijers (Bionext) & Yvonne Servaas (Marketing Communicatie specialist); Arjon Kalter (in the middle), Oeble Kempenaar (Organic Flavour Company) & Gerald Langerak (Flevolof); Wilfred Jonkman (Reudink), Paul van Schijndel (Rhumveld Winter & Konijn) & Jan Groen (Green Organics)

Klik hier voor de fotoreportage.

Dit jaar was het thema True Pricing. Hoofdspreker Raymond Schrijver, onderzoeker bij Wageningen Environmental Research, belichtte het thema vanuit wetenschappelijk oogpunt. Wat zijn nu de werkelijke kosten van een brood? En hoeveel heb je ervoor over? Kenmerkend voorbeeld: iemand die sterft van de honger in de woestijn voelt zich eerder geroepen daar diep voor in de buidel te tasten dan iemand die tussen tien broden kan kiezen in de supermarkt. De waardering die consumenten aan producten toekennen is uiterst subjectief, wilde hij daarmee zeggen. Raymond: "Maar de marktprijs, is die inherent wel objectief? Niet bepaald: zeker niet als de negatieve externe effecten van producten in acht worden genomen. Wie betaalt de prijs dáárvoor?"


Hoofdspreker Raymond Schrijver

Klik hier voor de fotoreportage.

Michiel Wagener van Triodos Bank gaf ook zijn visie op True Pricing. "Een doorsnee bank kijkt alleen naar risico en rendement, niet naar impact". Banken moeten volgens hem bij kredietverstrekking de verbondenheid tussen ondernemers en de samenleving centraal stellen. Het is daarbij van belang dat in beeld komt wat de consequenties van zijn of haar handelen zijn. "Ga erover in gesprek met je bankier, zodat ook diegene de urgentie gaat zien." Michaël Wilde van Eosta was het daar roerend mee eens: "We moeten de werkelijke kosten verhalen op de vervuilers, niet op de consument op wiens bord het uiteindelijk terechtkomt". Biologische boer en tevens filosoof Jan Huijgen hoopt True Pricing door sociale innovatie groot te maken: "Laten we een maatschappelijke coalitie creëren waarin de werkelijke prijs van voeding weer zichtbaar wordt. Het is wrang dat voeding steeds goedkoper wordt, terwijl de kosten voor de gezondheidszorg enorm stijgen. Dat kan toch geen toeval zijn?"


V.l.n.r.: Michiel Wagener (Triodos Bank), Michaël Wilde (Eosta), Jan Huijgen (boer, docent, filosoof), Raymond Schrijver (Wageningen Environmental Research) & Miriam van Bree (Bionext).

Klik hier voor de fotoreportage.