Investeren in duurzaamheid

Ekoplaza ontwikkelt geheel composteerbare broodverpakking

Ekoplaza vindt dat duurzame verpakkingen een onmisbaar onderdeel vormen van een duurzaam beleid en blijft steeds opnieuw zoeken naar nieuwe alternatieven voor plastic verpakkingen. Ook als deze verpakkingsoplossingen wat duurder blijken te zijn.

Het verpakkingsbeleid van Ekoplaza is op verschillende punten terug te zien: op de groente- en fruitafdeling is alle gesneden groente verpakt in biologisch afbreekbare folie. Daarnaast bieden de winkels vooral onverpakte groente en fruit aan. Omdat Ekoplaza een geheel biologisch assortiment heeft, hoeven de producten niet verpakt te worden. Dit is vaak wel het geval in de reguliere supermarkt, waar de regelgeving bepaalt dat biologische groente en fruit niet met elkaar in aanraking mogen komen. Daardoor zijn biologische groente en fruit daar vaak verpakt. De consument kan de onverpakte groente bij Ekoplaza meenemen in papieren zakken, biologisch afbreekbare plastic zakjes of in een speciaal groentezakje, waar meerdere soorten groente en fruit in gedaan kunnen worden.

Blijven ontwikkelen

Eerder deze week maakte Albert Heijn bekend dat zij niet langer gebruik zullen maken van biologische afbreekbare verpakkingen op de groente- en fruitafdeling. In reactie hierop geeft Stephan Blommendaal, inkoopmanager bij Ekoplaza, aan dat plastic verpakkingsmateriaal altijd hoog op de agenda staat bij Ekoplaza: "Inmiddels hebben we een groot deel van de plastic verpakkingen om kunnen zetten naar afbreekbare materialen. Daarnaast blijven we altijd op zoek naar duurzame alternatieven die we bij Ekoplaza kunnen introduceren. Deze verpakkingen zijn wellicht wat duurder, maar het is onze verantwoordelijkheid als Ekoplaza om ook naar de duurzaamheid te kijken. Voor een leefbare wereld in de toekomst is het juist nu van groot belang om de goede keuzes te maken."

Composteerbare broodzakken

Het plastic is een van de grootste milieuproblemen waar op dit moment een oplossing voor gevonden moet worden. Daarom probeert Ekoplaza ook verdere maatregelen te nemen om het gebruik van plastics te minimaliseren. Al ruim voordat winkels geen gratis plastic tassen meer mochten uitgeven, was Ekoplaza overgegaan op papieren boodschappentassen. Daarnaast wordt een groot gedeelte van de 'afvulbare producten' (zoals rijst, noten en peulvruchten) van het Ekoplaza-huismerk verpakt in biologisch afbreekbare verpakkingen. Dit is zichtbaar aan het kiemplantlogo op de verpakking. Ook is Ekoplaza bezig met de ontwikkeling van een geheel composteerbare broodverpakking.

Plastic Soup proof

Omdat het terugdringen van plastic zoveel mogelijk aandacht verdient, zet Ekoplaza zich sinds 2015 samen met de Plastic Soup Foundation in om elkaars missie te versterken. De PSF zet zich vooral in voor het terugdringen van plastic in onze oceanen, wat mooi aansluit bij de missie van Ekoplaza om de eerste plastic proof supermarkt te worden. Een mooie ontwikkeling hierbij is het label 'Zero Plastics Inside' dat gebruikt wordt voor cosmetica. Aan het label kan de consument in één oogopslag zien dat een product vrij is van plastics. Zo is de consument er zeker van dat er geen kleine stukjes plastic in bijvoorbeeld de tandpasta zitten. Het hele cosmetica-assortiment van Ekoplaza is vrij van nanoplastics.

Voor meer informatie:
www.ekoplaza.nl

Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven