Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groei zit vooral in breder assortiment

"Afzet biologische producten groeit weer met dubbele cijfers"

Tholen – De Nederlandse consument maakt duidelijk gezondere keuzes. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers die Rini Emonds van IRI dinsdag 14 juni presenteerde tijdens de VBP vergadering. Naast dat er voor gezondere producten gekozen wordt, groeit ook het marktaandeel van de duurzame producten in de reguliere supermarkten.

De supermarkten hadden vorig jaar een goed jaar. De totale supermarktomzet kwam uit op 35 miljard euro, of 4,6 procent hoger dan het voorgaande jaar. Die stijging komt gedeeltelijk voor rekening van de 53ste week die 2015 telde. Gerekend over 52 weken kwam de groei uit op 2,5 procent. Ook over de eerste maanden van dit jaar zet die trend door. In de cijfers zijn vrijwel alle grote supermarkten meegenomen, alleen Aldi en Lidl stellen de informatie niet beschikbaar.

De omzetgroei kan verklaard worden door het grotere consumentenvertrouwen. In het algemeen is de stemming weer positief. Dat komt onder andere doordat de economie weer groeit, de inflatie laag is en de werkloosheid, hoewel nog altijd hoog met 6,9 procent, toch een daling laat zien.


Rini Emonds van IRI presenteerde de voorlopige retailcijfers over 2015.

Niet elk segment in de supermarkten groeit even snel. Opvallend is dat de grootste groeier, met 7,6 procent, AGF is. Daarmee komt de omzet voor dit segment uit rond de 4 miljard euro. Ook in volume is een duidelijke toename in de afzet te zien. Achterliggende oorzaak is de opmars van gezond eten. "De consument is duidelijk bewust bezit met gezonder eten", legt Rini uit. Groeimotoren zijn een focus op herkomst en ambachtelijke producten, gezond snacken en een dagje zonder vlees. In de categorie gezond snacken doen de snacktomaten het goed. Zo'n 30 procent van de tomatenafzet bestaat uit de snackvariëteiten. Daarnaast is de voedselzandloper vervangen voor de schijf van vijf. Alle productgroepen die hierop te zien zijn tonen een groei.

Meer oog voor duurzaamheid

Ook zijn consumenten meer duurzame producten gaan kopen. Onder de categorie duurzame producten vallen onder andere biologisch, EKO-keurmerk, UTZ, MSC, Beter Leven enzovoorts. Binnen deze categorie is biologisch met 28 procent van de afzet de grootste. Daarna volgen de producten met een Beter Leven keurmerk, goed voor 23 procent van de markt. "We zien dat er groei is voor alle producten met een duurzaamheidslabel", vertelt Rini. "Duurzame vis is met 25 procent de grootste groeier, maar ook in de andere productgroepen is er groei."

Voor de biologische producten komt de groei over 2015 uit op 18,8 procent. Daarmee is de markt 656,5 miljoen euro in waarde toegenomen. Ook in de eerste maanden van dit jaar zet die groei door. Er is tot nu toe een toename zichtbaar van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Die groei zit vooral in een breder assortiment. Binnen het retaillandschap is het Albert Heijn die duidelijk een voortrekkersrol vervult.

De AGF-afdeling groeit nog wel (+14%) en is nog altijd de grootste, maar de Kruidenierswaren zijn met 37 procent de snelste groeiende categorie. Dat heeft ook te maken met de wet van de remmende voorsprong. Andere snelle groeiers zijn warme dranken (vooral thee), kaas en diepvriesproducten (en inderdaad is het vooral de diepvriespizza die het goed doet).

Voor meer informatie: nl.info@iriworldwide.com