Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Na jaren van pionieren plukken we de vruchten"

'La vie est belle' verleidt Nederlandse markt met vega-variatie

Tholen – Ook Nederland kan nu kennismaken met de vegetarische bio-producten van La vie est belle. Na De Grote Verleiding in Kruiningen is een deel van het assortiment namelijk opgenomen door Udea en De Zaai-Ster. "Via Udea kregen we een mooie entree in de 72 winkels van EkoPlaza. De Zaai-Ster raakte overtuigd na het proeven van onze producten op de Bio-beurs. We zoeken nu enthousiastelingen die ons verhaal via proeverijen naar de Nederlandse winkels uit willen dragen", vertelt Jan-Bart Van In, sinds 5 jaar werkzaam bij La vie est belle in Oostkamp (België).


Bart-Jan. Volgens hem doen met name de niet-gepaneerde seizoensburgers het erg goed. "Deze zijn erg populair, zeker nadat ze twee jaar geleden opnieuw samengesteld zijn."

'Vegetarisch kan en moet ook lekker zijn', dat is het motto van La vie est belle. "Wij gaan voor meer variatie in de vegetarische keuken. Daarom werken we niet enkel met tofu of seitan, maar durven we 'out-of-the-box' te denken. Groenten, zaden, granen, peulvruchten en noten zijn onze basis. In onze Bermuda-burger verwerken we bijvoorbeeld rozijntjes. Deze frivoliteit typeert ons. Tegelijk hebben we aandacht voor de voedingswaarde van onze producten. Wij hopen dat consumenten kritisch kijken naar wat er op hun bord ligt. Overweeg bijvoorbeeld eens om een wekelijkse veggiedag in te voeren."


Bij de productie komt nog veel handwerk kijken.

Historie

La vie est belle is bijna 25 jaar geleden opgericht door Stefaan Deraeve en zijn vrouw Katrien Steeman. In de jaren tachtig werkten zij in een klein gezondheidscentrum in Rwanda. Daar waren weinig grondstoffen voorradig, dus was het noodzakelijk om creatief te zijn met eten. Daar is de kriebel ontstaan en zij de eerste vegetarische bio-burgers gemaakt. Dit proces is in België geperfectioneerd. Jan-Bart: "Vrienden met een bio-winkel in Brugge concludeerden na het proeven van de burgers dat Stefaan en Katrien iets unieks in handen hadden. Toen ging het balletje al snel aan het rollen. De keuken in hun eigen huis is toen omgebouwd en vier jaar lang vond de productie voor La vie est belle daar plaats. In 1996 is La vie est belle verhuisd naar een klein atelier aan de rand van Brugge."


Bart-Jan: "We werken diverse burgers af met zaadjes, zoals maanzaad en zonnebloempitjes, dit lukt niet machinaal." Linksboven is te zien hoe de burgers handmatig gesneden worden en rechtsonder haalt één van de medewerkers burgers uit de frituur.

Groei

Jan-Bart geeft aan dat La vie est belle de eerste 15 jaar zeer traag groeide, zelfs in de jaren waarin de bio-markt groeicijfers van 15% noteerde. "Daar is de laatste 5 jaar verandering in gekomen, sinds La vie est belle naar het huidige pand met 1.000 m² oppervlakte in Oostkamp verhuisd is. Het zit nu in een stroomversnelling. Na jaren van pionieren plukken we nu de vruchten." Hij is al sinds 1996 als 'raadgever' betrokken bij het familiebedrijf maar is pas in dienst gekomen toen La vie est Belle op zoek was naar een derde adem. "Samen zijn we gaan bepalen waar nog kansen lagen. De professionele markt werd bijvoorbeeld nog niet benaderd en ook in de bio-retail in Brussel en Wallonië lagen nog wegen open. Daarvoor heb ik een strategisch plan opgesteld en toen zijn we er gewoon voor gegaan. De laatste jaren is een grote groei gerealiseerd, onder meer dankzij Origin'O en Bio-Planet, onze aparte range voor Delhaize en de toegenomen vraag vanuit grootkeukens. We groeien nu met zo'n 30 tot 35 procent per jaar. Vandaag is ons team opgeklommen naar 20 enthousiaste medewerkers."


Rechtsonder is te zien hoe de producten van La vie est belle verpakt worden.

Productontwikkeling

La vie est belle is continu bezig met productontwikkeling. Hier is Lieven, de zoon van Stefaan en Katrien, als kok dagelijks mee bezig. "De spreads en de vernieuwde seizoenburger zijn bijvoorbeeld zijn creaties. Volgend jaar introduceren we de eerste niet-gluten producten. Let op: dit zijn geen glutenvrije producten. Een aparte productieruimte kunnen we ons nog niet permitteren. Deze investering kunnen we pas doen als dit een succes blijkt. Dan willen we een complete glutenvrije range ontwikkelen en gaan er andere producten uit ons assortiment. Met het oog op een gezonde organische groei van het bedrijf moeten we hierin keuzes maken." Er zijn nog meer plannen: Diverse La vie est belle-burgers zijn nu nog omhuld met paneermeel. "Tachtig procent van ons gamma is nu nog gepaneerd. Deze burgers gaan we langzaamaan vervangen door nieuwe vetarme producten."


Lieven, de zoon van Stefaan en Katrien, in de keuken van La vie est belle.


Tartin'O - een vegetarische variant op Filet Americain.


De Hazelnootburger.

Voor meer informatie:

Jan-Bart Van In
La vie est belle
Legeweg 135-137
B-8020 Oostkamp
+32 (0)50395207
Jan-bart@lavieestbelle.be
www.lavieestbelle.be