Er zijn in totaal 8.747 bezoekers geregistreerd. "Dit is zeker naar tevredenheid. We dachten eerst dat we over onze initiële schatting van 9.000 heen waren gegaan, maar dit is bijgesteld." Bavo erkent dat niet alle bezoekers vooraf door hadden dat er een andere organisatie achter de beurs zat. "In wezen is dat ook niet belangrijk, als de beurs maar goed is. Dat zat wel goed, blijkt uit de vele positieve reacties. Ik denk dat het kwartje nu wel echt gevallen is."
Bavo wordt geïnterviewd door RTV Oost.
Bionext is blij met het vertrouwen dat de organisatie krijgt vanuit de branche. "Het is met zo'n eerste beurs toch nog even spannend of je het vertrouwen krijgt vanuit de sector. Het grootste compliment vond ik dat iemand zei dat hij bij binnenkomst al een andere sfeer voelde." Bavo vertelt dat Bionext het als een positieve ontwikkeling ziet dat er diverse nieuwe bedrijven van de partij waren. "Daarnaast zaten er tussen de bezoekers veel mensen die geïnteresseerd zijn in omschakeling en de retail was ook goed vertegenwoordigd", vertelt Bavo.
Bavo heeft goede verwachtingen voor de volgende Bio-beurs: "Ik heb diverse merkhouders gesproken die de eerste editie even aan wilden zien en de meesten gaven aan er volgend jaar ook bij te willen zijn. Voor 2016 is er naast een Grieks paviljoen ook belangstelling voor landenpaviljoens uit Denemarken en Frankrijk. Zo'n internationaal tintje is mooi, maar de Bio-beurs draait vooral om de Nederlandse markt van boer tot winkel en restaurant.
Workshops
Bionext is ook blij met het feit dat de workshops bijzonder drukbezocht zijn. "De workshops zaten vrijwel continu vol. Er was hierin veel ruimte voor kennisoverdracht en discussie, daar blijkt dus grote behoefte aan te zijn. De workshops zijn naar mijn mening heel goed voorbereid door onze workshopcommissie."Heldere indeling
Tevredenheid is er ook over de heldere indeling van de beursvloer. "Door de nieuwe indeling, met onder meer het Horecaplein in hal 2, kwam er een stuk meer aandacht voor die hal. Sowieso zijn we erg gelukkig met het Horecaplein. Dit vormt echt een basis om die doelgroep sterker te gaan bereiken en het bracht veel sfeer en leven in de beurs." Bavo is ook te spreken over alle aandacht voor het Jaar van de Bodem en de overweldigende belangstelling voor de filmpremière Bodemboeren. "Deze première moest zelfs verhuizen nar de grootste zaal van de Bio-beurs."Positief aspect is volgens Bavo ook dat er heel veel media-aandacht was voor de biologische sector. Er waren circa 35 media vertegenwoordigd op de Bio-beurs. Zo is de directeur alleen al op de woensdag zo'n acht keer geïnterviewd over de ontwikkelingen van de biologische landbouw en voeding. "Er liepen onder meer tv- en radioploegen rond van BNR nieuwsradio, Radio 1, Powned, RTV Oost en talloze vakmedia."
"Aandachtspunten voor verdere verbeteringen zijn er ook", stelt Bavo. "Woensdagavond was het eten op het Foodplein te vroeg op en op donderdag liep de temperatuur als gevolg van de grote drukte wel erg op. Maar er is ongetwijfeld meer. Volgende week wordt de evaluatie onder standhouders rond gestuurd en suggesties zijn altijd welkom."
Voor meer informatie: van.den.idsert@bionext.nl en www.bio-beurs.nl