Klonen en E-nummers
Veel consumenten zien GMO's, klonen en E-nummers als iets negatiefs. Aan de individuele voedingsbedrijven en de hele sector de taak om te laten zien hoe het echt zit. Dit is nodig om een stevige inbedding en steun in de samenleving te krijgen om door te groeien, aldus Den Ouden."We moeten laten zien wat we wel kunnen, maar ook wat we niet kunnen. Als je onderzoek doet op onbekend terrein horen ook onbekende risico's. Waarom vertellen we hier niet openlijk over?"
Perceptie voedingsindustrie
Den Ouden: "Biologisch is niet per se voedselveilig, het is interessant dat het die lading wel heeft." Ook leeft de perceptie dat alles wat van het land komt, natuurlijk is en uit de fabriek kunstmatig. Aan de foodsector de taak om dit beeld bij te stellen, aldus de FNLI-voorman.Toon bijvoorbeeld aan dat efficiënt produceren noodzaak is om 9 miljard monden te voeden in 2050 en dat technologie hiervoor essentieel is. Den Ouden noemt vleeswarenproducent Van de Bilt een voorbeeld van transparantie. Het bedrijf stelde de hele fabriek open voor het programma Keuringsdienst van Waarde. “De camera kwam echt overal."
Studie levensmiddelentechnologie
Meer transparantie is ook nodig om de voedingsindustrie onder jonge mensen te promoten. Want een studie als levensmiddelentechnologie trekt niet genoeg mensen uit eigen land. "De helft van het aantal studenten levensmiddelentechnologie komt uit het buitenland."Bron: VMT