Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philip den Ouden van FNLI:

"Biologisch niet per se voedselveilig, interessant dat het die lading wel heeft"

De voedingsmiddelenindustrie moet de 'ramen wassen en de deuren open doen', in andere woorden: transparanter worden. Dit stelt directeur Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) tijdens het VMT Food Event. Dit is noodzakelijk omdat er in de samenleving percepties leven over de voedingsmiddelenindustrie die niet kloppen. Dit komt deels door de sector zelf die soms te angstig is om naar buiten te treden.

Klonen en E-nummers

Veel consumenten zien GMO's, klonen en E-nummers als iets negatiefs. Aan de individuele voedingsbedrijven en de hele sector de taak om te laten zien hoe het echt zit. Dit is nodig om een stevige inbedding en steun in de samenleving te krijgen om door te groeien, aldus Den Ouden.

"We moeten laten zien wat we wel kunnen, maar ook wat we niet kunnen. Als je onderzoek doet op onbekend terrein horen ook onbekende risico's. Waarom vertellen we hier niet openlijk over?"

Perceptie voedingsindustrie

Den Ouden: "Biologisch is niet per se voedselveilig, het is interessant dat het die lading wel heeft." Ook leeft de perceptie dat alles wat van het land komt, natuurlijk is en uit de fabriek kunstmatig. Aan de foodsector de taak om dit beeld bij te stellen, aldus de FNLI-voorman.

Toon bijvoorbeeld aan dat efficiënt produceren noodzaak is om 9 miljard monden te voeden in 2050 en dat technologie hiervoor essentieel is. Den Ouden noemt vleeswarenproducent Van de Bilt een voorbeeld van transparantie. Het bedrijf stelde de hele fabriek open voor het programma Keuringsdienst van Waarde. “De camera kwam echt overal."

Studie levensmiddelentechnologie

Meer transparantie is ook nodig om de voedingsindustrie onder jonge mensen te promoten. Want een studie als levensmiddelentechnologie trekt niet genoeg mensen uit eigen land. "De helft van het aantal studenten levensmiddelentechnologie komt uit het buitenland."

Bron: VMT
Publicatiedatum: