Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Goed evenwicht in prijs en kwaliteit'

Bio-conserven van Baltussen concurrerend door relatief kleine afzetmarkt

Hoewel Baltussen Konservenfabriek de laatste der Mohikanen is van alle kleine conservenfabrieken in Nederland, is deze mkb'er tegelijkertijd een van de grootste Europese producenten van biologische potgroenten. "Intensieve samenwerking in de keten en gezamenlijke productinnovaties houden ons strijdend in de markt", aldus directeur Ruben Bringsken.

Volgens Bringsken zien veel consumenten groenten uit pot als een minder gezond alternatief voor verse producten. Baltussen doet daarom erg zijn best om die beeldvorming te veranderen. "Allereerst door onze potgroenten op natuurlijke wijze te conserveren, zonder toevoeging van conserveringsmiddelen."

"Door kennisvouchers van EL&I en fiscale ondersteuning door de WBSO kunnen we technische innovaties doorvoeren en startten we samen met Belgische en Franse producenten diverse campagnes om de kwaliteit van potgroente onder de aandacht te brengen. We communiceren vooral over kwaliteit in termen van behoud van voedingswaarden, zoals vitaminen en mineralen."

Bio+

Het was ook vanwege de negatieve beeldvorming dat Bringsken zijn focus in 1998 verlegde naar biologische groenten en fruit. Inmiddels is dit segment behoorlijk gegroeid en levert Baltussen biologische groenten en fruit in pot aan bijna alle Nederlandse retailers onder het merk Bio+. De volgende stap is levering aan speciaalzaken. "De toegevoegde waarde van onze producten is dat we een goed evenwicht hebben gevonden in prijs en kwaliteit. Wat consumenten ook als voordeel zien, is dat onze potgroenten buiten het seizoen verkrijgbaar zijn."

Schappositie

Maar wat houdt Baltussen in de markt? "Onze biologische producten zijn concurrerend omdat we in deze relatief kleine afzetmarkt een zeer flexibele productielijn hebben neergezet. Bovendien zijn de inzaaischema's van telers met wie we samenwerken afgestemd op de verwerkingscapaciteit van onze fabriek. Kijken we naar de reguliere potgroenten, dan concurreren we vooral op prijs. Maar, prijsvechters alleen vormen geen garantie voor het behoud van schappositie. Ook deze producten moeten er kwalitatief goed uitzien en lekker smaken. Daarom zijn we voor al onze producten continu op zoek naar productvernieuwing en -verfijning. Dat doen we zo veel mogelijk in samenwerking met ketenpartners, zoals telers, verzendhuizen en retailers."

Bron: Nieuwsbrief Kennis en Innovatie ministerie van EL&I


Publicatiedatum: