Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio groeit sterk in het buitenland

In verschillende Europese landen neemt bio een hoge vlucht. Dat is onder meer het geval in Zwitserland, Zweden en Denemarken. Denemarken wordt het land met de hoogste percentage biologische consumptie ter wereld.

Deense bioproducten, die met de opvallende 'rode Ø' van het Deense biolabel zijn voorzien, maakten in het afgelopen jaar 13,3% van de totale voedingsmiddelenverkoop uit. In 2017 werd een totale omzet van 11,3 miljard Deense Kroon (1,71 miljard euro) gerealiseerd in biologische voedingsmiddelen (+31% tov 2016). Het belangrijkste marktkanaal zijn de klassieke supermarkten (41,2%) en de discounters (39,4%). Online verkoop heeft een aandeel van 13,5%.



Vooral basisproducten domineren de biomarkt. Voor enkele producten is het marktaandeel heel hoog: havervlokken (52,3%), wortelen (42,3%), natuuryoghurt (38,8%) en eieren (32,6%). De verkoop van groenten en fruit nam in 2016 met 26% toe en maakt nu 29% van de totale bio-omzet.

41,2% van de distributie van bioproducten verloopt via klassieke supermarkten als Irma, SuperBugsen en Superbest. Discounters zoals Netto, Fakta, Kiwi, Rema 1000, Aldi en Lidl. hebben een marktaandeel van 39,4%. Netto heeft het grootste aandeel in de totale omzet aan bioproducten (19%). De online verkoop van biologische producten is booming en bereikte een biomarktaandeel van 13,5%. Het bedrijf Aarstiderne is bijzonder succesvol in het verdelen van biologische maaltijdboxen.

De winkelketen Coop startte einde 2017 met een fonds om de biologische landbouw in Denemarken te ondersteunen. Begin 2018 had het fonds reeds 2,9 miljoen euro ingezameld.

Ambitieus actieplan

Ook de Deense productie nam in 2016 sterk toe. Het bio-areaal nam met 21% toe. Het biologisch landbouwareaal bedroeg in 2016 154.283 ha (op 3115 biolandbouwbedrijven). Er kwamen 537 nieuwe landbouwbedrijven bij. Analisten gaan er van uit dat een verdere groei van de productie noodzakelijk is om aan de toegenomen vraag te kunnen blijven voldoen.

Denemarken zet ook steeds meer in op de export van bioproducten. In 2015 werd voor 270 miljoen euro geëxporteerd (155 miljoen euro in 2012), waarvan 38% naar Duitsland en 20% naar Zweden. Vanaf 2013 worden biologische melkproducten ook geëxporteerd naar China. Ondertussen gaat 12% van de export naar China. De belangrijkste exportproducten zijn melk- en eiproducten (51%). In de komende jaren wordt een verdere groei van de export verwacht, met 10% per jaar.

De Deense overheid heeft een ambitieus actieplan voor de biologische sector: tegen 2020 wil men het biologisch areaal verdubbelen in vergelijking met 2007. Om dit te realiseren wordt ingezet op bio in de publieke sector, export, bio in het lessenpakket van het lager en landbouwonderwijs en tot slot ook in onderzoek. Meer info over de Deense biomarkt vind je op www.okologi.dk en www.organicdenmark.dk.

Zweden

De sterk groeiende biotrend in Zweden houdt al meer dan 5 jaar aan. Tussen 2014 en 2017 verdubbelde de biomarkt tot een omzet van 2,9 miljard euro. In 2017 lijkt de groei met 9,8%, wat langzamer te verlopen dan de jaren voordien. Dit wordt toegeschreven aan een verzadiging van de markt, maar ook aan een tekort aan biologische grondstoffen. Vooral groenten en fruit waren slechts beperkt voorradig in 2017. Het bio-marktaandeel groeide sterk tot 9,3%, meteen een van de grootste ter wereld. Het bio-areaal is in 2016 met 6,5% toegenomen tot 552.695ha, 18% van het volledige landbouwareaal.

De belangrijkste verkoopkanalen voor bioproducten zijn ICA (29% marktaandeel), COOP (11%) en AxFood (8%). Systembolaget, een door de overheid gecontroleerde keten voor alcoholische dranken, heeft een marktaandeel van 19%. Martin & Severa, een belangrijke speler in de Out-of-Home markt heeft een marktaandeel van 18%. Discounters als Lidl en Netto en de keten Bergendahl hebben elk een klein marktaandeel van elk 1%. Lidl en Netto bouwden in 2017 wel een uitgebreid bio-assortiment uit. Zo heeft Lidl ondertussen 1.875 bioproducten in het assortiment en kenden ze een groei van 30%. Netto kende in 2017 een groei van 45%. Gespecialiseerde biowinkels zijn er nauwelijks in Zweden. Online handel heeft een bio-marktaandeel van 4,4%. De verwachting is dat dit marktkanaal snel marktaandeel zal winnen.

Typisch Zweedse producten als zuivel, eieren en vleesproducten hebben elk een relatief groot marktaandeel. Vooral voor deze producten ziet Ekoweb nog verder groeipotentieel, omdat Zweedse consumenten belang hechten aan de regionale herkomst van deze producten. Die zijn op dit ogenblik onvoldoende beschikbaar in Zweden. Meer info over de Zweedse markt vind je op www.krav.se en www.ekoweb.nu.

Zwitserland

In 2017 werkten 6.243 Zwitserse boeren biologisch (279 meer dan in 2016). Het areaal groeide met 11.000 ha tot 151.000 ha (14,4% van het volledige landbouwareaal).

De Zwitserse biomarkt groeit sterk. In 2017 werd een totale omzet van 2,7 miljard CHF gerealiseerd (± 2,26 miljard EURO; +8,1% in vergelijking met 2016). De Zwitsers spenderen 320 CHF/persoon/jaar (268 euro) aan bioproducten. Met een marktaandeel van 9% heeft Zwitserland, op Denemarken na, het grootste marktaandeel binnen Europa. Biologische eieren hebben er een marktaandeel van 27%, groenten 23% en brood 22%.

Supermarktketen Coop heeft het grootste marktaandeel (44,3%), gevolgd door Migros (32,8%). Directe verkoop heeft een marktaandeel van 5,3%. Online verkoop heeft een groeiend marktaandeel.

Voor meer informatie: www.bio-suisse.ch

Bron: BioForum Vlaanderen
Publicatiedatum: