Frankijk: AGF zonder beschermingsmiddelen heeft meest kansrijke toekomst
De MGD Group brengt het PSD-distributieplatform in Rungis samen met het bedrijf Montfort et Fils in Bretagne. Dat is de toonaangevende exporteur van merken zoals Prince de Bretagne. In 2017 nam de MGD Group ook Valrevel over in de Provence, een teeltbedrijf dat gespecialiseerd is in sla, steenfruit en meloenen.
"Onze meloenen worden allemaal geteeld in de Provence. De Provence heeft een imago van versheid, kwaliteit en zon. We exporteren meloenen voornamelijk naar Belgiƫ, omdat de Belgen erg dol zijn op de zoete smaak." De tomaten van de MGD Group worden meestal in Frankrijk verkocht. "Hoewel Belgische tomaten als minder goed worden beschouwd dan Franse tomaten, eten Belgen toch vooral Belgische tomaten. Ik denk dat dit komt door hun chauvinistische kant."
De MGD-groep biedt een uitgebreid assortiment tomaten, zoals de groene zebra en de ananastomaat. "De marktomstandigheden waren geweldig, het weer veroorzaakte een lichte vertraging in de oogst, maar dit was minder dan verwacht. De vraag is niet gedaald en in tegenstelling tot de verwachtingen kunnen we een breed aanbod bieden."
Olivier selecteert producten op basis van 80/20 principe. Dat zijn de 20 producten, die verantwoordelijk zijn voor 80% van de consumptie. Voorbeelden zijn aardappelen, appelen, bananen, tomaten en sla. "Vroeger volstond het om deze producten tegen de laagste prijs aan te bieden, maar er ontstaat hoe langer hoe meer keuze en selectie in dit assortiment. De producten zijn mooier en meer kwalitatief dan voorheen en het premium assortiment groeit enorm. De producten worden meer en meer herkenbaar gemaakt, ze hebben labels als "geen pesticiden" en dergelijke. Voor ons bedrijf staat kwaliteit voorop en het voorrang geven van kwaliteit en versheid heeft zijn prijs. Gelukkig ontwikkelt de trend zich in een richting, die voor ons voordelig is."
Olivier voegt eraan toe dat consumenten willen dat de keten transparant is. "Ze willen weten hoe het product in de winkel is beland. Het is naar mijn mening niet ondenkbaar dat consumenten op een dag hun producten rechtstreeks bij de teler kopen."
Voor meer informatie:
Groupe MGD
www.mgdgroupe.fr
Olivier Brailly
olivier.brailly@gmail.com
+336 73 45 48 58