Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel bio-bedrijven tussen 43 partners

Kromkommer roept op tot een eerlijke to-maatschappij

Een mooie hartjesaardappel of een stoere tweelingkiwi? Discriminatie op uiterlijke kenmerken is bij mensen ongepast. Bij groenten en fruit gebeurt het volgens Kromkommer echter dagelijks. Daarom roept Kromkommer samen met 43 partners op tot een eerlijke to-maatschappij.

Gelijke rechten voor al het groente en fruit. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar wat Kromkommer betreft is het dat zeker niet. Zo'n tien procent van alle groenten en fruit wordt verspild omdat het niet voldoet aan bepaalde schoonheidsregels. Hierdoor vallen lekkere en gezonde producten buiten de boot, simpelweg omdat ze niet 'mooi' genoeg zijn.


Tot de partners behoren veel bio-georiƫnteerde bedrijven, waaronder De Terp, Eosta, Ekoplaza, Tuinbouwbedrijf F.J.J de Koning, Green Organics, BioRomeo, BioRey, Triodos Bank, Bio Fruit, Biotoon, Biologische tuinderij G. Van Brakel.

Verschillende typen schoonheidsregels

Kromkommer geeft op de website uitleg over de verschillende typen schoonheidsregels:
"Er zijn twee typen schoonheidsregels die bepalen hoe groenten en fruit eruit moeten zien. De eerste zijn de Europese handelsnormen. Er bestaan algemene handelsnormen, die van belang zijn om een vers, veilig en lekker product te garanderen. Belangrijk dus. Maar er zijn ook specifieke handelsnormen die gelden voor elf soorten groenten en fruit, waaronder tomaten, paprika en kiwi. Deze specifieke handelsnormen dragen vooral bij aan de focus op uiterlijke perfectie."

"Naast de Europese handelsnormen zijn er aanvullende kwaliteitseisen van supermarkten. Deze zijn met name gericht op uiterlijke kenmerken zoals maat, vorm en glans. Deze kwaliteitseisen zijn niet bij wet bepaald en komen bovenop de wettelijke handelsnormen. Ze zijn daarom extra beperkend voor wat telers wel en niet kunnen leveren aan supermarkten."

Een nieuwe definitie van kwaliteit

Kromkommer is van mening dat het tijd is voor een nieuwe definitie van kwaliteit: "Maar waar draait het nu eigenlijk echt om als het gaat om groenten en fruit? Dat alles er 'perfect' uitziet? Kromkommer gelooft dat kwaliteit zou moeten staan voor een vers, veilig en vooral heel lekker product. Daarom vinden wij dat het tijd is voor een nieuwe definitie van kwaliteit, waardoor meer groenten en fruit op ons bord belanden."

Kromkommer en haar partners roepen de EU op het voortouw te nemen in het veranderen van de definitie van kwaliteit door de specifieke handelsnormen af te schaffen. Naast het afschaffen van de specifieke handelsnormen moeten supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en de aanvullende kwaliteitseisen versoepelen.

Oproep tot een eerlijke to-maatschappij

Kromkommer en de partners vragen de Tweede Kamer om zich samen met hen in te zetten voor een eerlijke to-maatschappij en op 19 april tijdens het debat over voedsel hierover stelling te nemen.

Kromkommer vertelt over de nieuwe definitie van kwaliteit in dit visiedocument. Deze is inmiddels verstuurd naar de commissie LNV ter voorbereiding op het debat over voedsel op 19 april.

Voor meer informatie: www.kromkommer.com
Publicatiedatum: