Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Campagne keert terug in 2019

"Waardering voor positieve insteek Nationale Week Zonder Vlees"

Tholen - De Nationale Week Zonder Vlees wordt een jaarlijks terugkerende campagne. Initiatiefnemer Isabel Boerdam geeft aan dat ze in maart 2019 deze koers voort zullen zetten. Ze bedankt de huidige partners voor hun inzet dit jaar en hoopt dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. "Ook kijk ik naar uit verdere aansluiting bij de nationale- en lokale overheden. Ik hoop dat net als gemeente Amsterdam dit jaar, in 2019 vele andere gemeenten zich zullen aansluiten bij ons initiatief. Daarnaast spreek ik graag de wens uit dat de Rijksoverheid zich volgend jaar committeert aan het uitdragen van onze boodschap. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!"

De eerste editie kon rekenen op 32.000 ingeschreven deelnemers. De campagne kreeg ook veel media-aandacht en #weekzondervlees was zelfs 'Trending Topic' op Twitter. Isabel: "Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week."

Bio-georiënteerde partners

Tot de partners dit jaar behoorden ook verschillende bio-georiënteerde bedrijven. Eén daarvan is SoFine Foods, producent van de biologische en vegan alternatieven voor vlees en vis van ProLaTerre. Francien Hohmann geeft aan dat er promotionele acties met Ekoplaza en Kroon Biologische Verswaren hebben plaatsgevonden en dat Kroon via social media recepten met ProLaTerre-producten verspreidde. "Het is een supergoed initiatief, dat veel aandacht heeft gekregen in de media. Ik merkte dat er heel veel mensen op straat bewust waren van de actie. En ik hoorde van veel ouders dat het zelfs in de schoolklassen aan bod kwam. Dat is echt super mooi." Het toont volgens haar aan dat het steeds normaler aan het worden is om niet meer elke dag vlees te eten. "Die bewustwording groeit heel hard nu. Het is goed om te merken dat steeds meer mensen bewuster met voeding omgaan. De doelgroep in het natuurvoedingskanaal is hier al langere tijd mee bezig. Aan ons is het om de lekkerste vegan producten te maken." Francien verwacht dat SoFine ook in maart 2019 partner zal willen zijn van de campagne.

"Waardering voor de positieve insteek"

Ook de Smaakspecialist was met haar merken BioToday en Smaakt partner van De Nationale Week Zonder Vlees. Maarten de Leng: "We stonden meteen achter het plan. Wat wij met name goed vinden aan deze campagne is de positieve insteek. Isabel wil mensen hiermee niet verbieden om vlees te eten, maar inspireren om andere keuzes te maken. Het gaat om inspireren en niet om verbieden, daar geloven wij bij de Smaakspecialist ook in." De Smaakspecialist wil volgens Maarten zoveel mogelijk mensen in Nederland inspireren en bereiken. "En we geloofden er in dat De Hippe Vegetariër hier met De Week Zonder Vlees een mooie bijdrage aan kon leveren. Mensen bewust maken van wat ze eten en een weloverwogen keuze te maken. Daaraan heeft De Week Zonder Vlees zeker bijgedragen en daar geloven wij in en associëren wij ons graag mee. Onze missie draait om verantwoorde voeding en een groot deel van het assortiment van onze eigen merken is ook vegan."


Isabel (midden) met de leerlingen uit één van de KidsProef-klassen.

Er zijn nog meer raakvlakken, meent Maarten. Zo zijn allebei de organisaties er van overtuigd dat inspireren al op jonge leeftijd begint. "Dit doen wij met ons lesprogramma KidsProef. En daarin lag ook een ambitie vanuit De Week Zonder Vlees. Isabel heeft samen met KidsProef op basisschool De Blaak (Tilburg) de speciaal ontwikkelde lessen voor De Week Zonder Vlees verzorgd.

Aandacht in de winkels

Ook Natuurwinkel steunde de actieweek, omdat de keten van mening is dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen ze een 'flexitarisch' eetpatroon promoten, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten. In de folder stond tijdens de Nationale Week Zonder Vlees vegetarisch eten centraal en werd duidelijk getoond dat Natuurwinkel dit initiatief steunt. En om Natuurwinkelklanten te inspireren lagen er receptenboekjes van De Hobbit en ProLaTerre in de 28 Natuurwinkels. In de vegetarische folder is ook een actiecomponent opgenomen waarmee de Natuurwinkelklant een Vega kookworkshop kan winnen. Het gaat om een laagdrempelige actie: de klant knipt de bon uit de folder en levert deze in bij aanschaf van een product uit de folder. Daarmee maakt de klant kans op een gratis Vega kookworkshop voor 2 personen.


Op zaterdag 10 maart heeft Natuurwinkel Drachten een proeverij georganiseerd met als thema Vleesvervangers. Klanten hebben saté van seitan en kikkererwtenburgers kunnen proeven. "Superlekker gerechten", was de unanieme reactie.

Bij Ekoplaza werden tijdens de campagneweek bewust géén vleesacties gevoerd. Er waren juist aanvullende vega-acties. Ook is er veel gedaan aan de bewustwording, zowel op de winkelvloer, als via de email en op social media. Zo werden de voordelen van één dag per week geen vlees eten genoemd in de nieuwsbrief (email) en is er op Twitter, Instagram en facebook aandacht geschonken aan de actieweek. Tevens stonden er in het digitale Week Zonder Vlees-magazine drie coupons waarmee de consument korting kon krijgen op verschillende vleesvervangers uit het Ekoplaza-assortiment. Het ging om de spinazieburger, groenteburger en kaasburger van De Paddenstoel, de gouda nuggets en geitenkaas medaillons van Labeij en de Zeeuwse zeewierburger, Zeeuwse zeewierballetjes en falafelburger van ProLaTerre.

Voor meer informatie: www.weekzondervlees.nl