Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ekoplaza hoopt op steun vanuit Den Haag

"Erik Does: "Onze leveranciers moeten in de toekomst plasticvrij zijn"

Tholen - Een plasticvrije supermarkt. Met Ekoplaza Lab tonen de internationale milieuactiegroep A Plastic Planet en Ekoplaza aan dat dit mogelijk is. De link werd gelegd via de Plastic Soup Foundation waar Ekoplaza sinds de oprichting partner van is. In de pop-up-supermarkt liggen bijna 700 plasticvrije producten. Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza, is overtuigt van een plasticvrije toekomst: "Ik durf er geen tijd aan te hangen, maar in de toekomst moeten onze leveranciers plasticvrij zijn. Dat gaan we uiteindelijk van ze eisen. Met deze winkel willen we andere bedrijven inspireren en aan onze consumenten laten zien waar we nu staan. We willen nu samen met de verpakkingsindustrie en onze leveranciers verdere stappen gaan zetten. Zij kunnen in deze winkel zien dat het wel kan. Niet over 5 of 10 jaar, maar nu."


Erik Does (algemeen directeur Ekoplaza) en Eric van der Burg (locoburgemeester van Amsterdam) openen het Ekoplaza Lab.

De buitenlandse media schenkt volgens Erik volop aandacht aan de plasticvrije pop-up supermarkt. "Denk bijvoorbeeld aan Sky News, de BBC, CNN, Al-Jazeera, The Sun, New York Times, The Daily Telegraph etc.. De wereldpers is razend enthousiast. Ik hoorde van vrienden in Engeland dat we echt in één klap beroemd zijn geworden daar. Ook uit meer dan tien andere landen ontvangen we lovende reacties. A Plastic Planet mag volgende week zelfs aan de regering uit gaan leggen wat we hier precies aan het doen zijn." Erik geeft aan dat de reacties in Nederland vaak nog sceptisch zijn. "Dat is jammer. Wij zijn er van overtuigd dat het kan. Wel moet het haalbaar zijn, gemakkelijk en financieel rendabel. Wij laten zien dat we overal keuzes gemaakt hebben en iets neerzetten waar de consument simpelweg niet tegen kan zijn."


Erik Does is 'ready for change'.

Stap naar Den Haag


Ekoplaza hoopt met de samenwerkingspartners ook de stap naar de regering te kunnen gaan zetten. Erik: "We hopen deze problematiek binnen een paar maanden in Den Haag te mogen aankaarten. Van daaruit willen we verdere stappen gaan ondernemen. In deze winkel laten we zien wat er op dit moment haalbaar is. We willen de politiek vragen om innovaties mogelijk te maken. Daardoor kunnen we nog meer varianten plasticvrije verpakkingen komen met betere eigenschappen. Ook hoop ik dat er meer industriële composteeronstallaties komen, zodat de consument op meer plekken terecht kan voor het composteren van verpakkingen."
 
Hij geeft aan dat ze in deze winkel laten zien dat het haalbaar is. "De producten zijn heel herkenbaar neergezet en we communiceren over de achtergrond van de verpakkingen. Dit onderdeel is tot nu toe heel erg onderbelicht geweest. Vanuit onze missie en visie vinden we het al snel gewoon. Maar waar reguliere instanties zeggen dat ze nog heel wat jaren voorbereiding nodig hebben, laten wij zien dat het nu al kan. Er is veel waardering voor het feit dat wij het gewoon doen. Zij dragen de kosten vaak nog aan als smoes. Wij beschikken simpelweg niet over grote budgetten, maar tonen aan dat het gaat om de wil om je bedrijfsstijl te veranderen."


v.l.n.r.: Sian Sutherland (medeoprichter A Plastic Planet), Maria Vesterbos (oprichter en directeur A Plastic Soup Foundation), Erik Does (algemeen Directeur Ekoplaza), Jacqueline Cramer (oud-minister van Milieu), Frederikke Magnussen (medeoprichter A Plastic Planet).

Plastic is een extreem groot probleem, benadrukt Erik. "Er is sprake van onderschatting en men is kennelijk te veel winstbelust om dit grote probleem aan te pakken. Dit initiatief maakt meer en meer duidelijk waarin wij ons als Ekoplaza onderscheiden. Als je bij ons je groenten koopt, draag je niet bij aan de verdere ineenstorting van de biodiversiteit en de teruggang van insecten. Door bij ons te winkelen kan men bijdragen aan het terugdringen van de 'Plastic Soup'."
 
Erik benadrukt dat Ekoplaza al jarenlang met dit proces bezig is. "Voor onze rolcontainers hebben we bijvoorbeeld een alternatief voor rolplastic gevonden. We willen het gewoon zonder plastic kunnen doen en dit kost tijd en investeringen, maar dat is het ons meer dan waard. We zijn sinds het eerste uur partner van de Plastic Soup Foundation. Via de bewustwording die wij met hen realiseren hebben we deze plasticvrije pop-upsupermarkt kunnen openen. Niemand durfde deze uitdaging met A Plastic Planet aan, maar de Plastic Soup Foundation heeft ons hiervoor aangedragen. We hebben ons nek uitgestoken en hopen op mooie vervolgeffecten."
 
Voor meer informatie:

Erik Does
Ekoplaza
Doornhoek 4040
5465 TD Veghel
0413 256700
edoes@udea.nl
www.ekoplaza.nl