Volgens het onderzoek van Nielsen hecht één op de twee Duitse consumenten bij de consumptie van vlees waarde aan goede dierhouding. 56 procent vindt bij de aankoop van levensmiddelen milieubescherming belangrijk. Acht op de tien Duitsers behoren tot de bewuste eters en vijf op de tien consumenten letten sterk op een gezonde voeding (45 procent). 63 procent hecht bovendien waarde aan lokaliteit en 39 procent eet bij voorkeur naar het seizoen. 28 procent van de Duitse consumenten let bij het kopen van levensmiddelen op biologisch.
"Duurzaamheid, voeding en ook kwaliteit zijn voor veel consumenten inmiddels nauw met elkaar verbonden en net zo belangrijk als de smaak. Voor duurzame en kwalitatief hoogwaardige producten tasten de Duitsers daarom met een goed geweten ook weleens wat dieper in de buidel", aldus Birgit Czinkota, deskundige op het gebied van bewust eten en Senior Client Consultant bij Nielsen.
De zeven voedingstypen:
- De geëngageerden: Voor 27 procent van de Duitsers vormt koken een vast onderdeel van de dag, zij hechten waarde aan de kwaliteit van hun levensmiddelen.
- De pragmatici: Voor 22 procent speelt vooral de tijdsfactor een rol bij het thema voeding.
- De onbekommerden: 16 procent van de consumenten denkt weinig na over voeding en eet naar smaak en stemming.
- Zij die dicht bij de natuur staan: Voor 11 procent van de Duitsers zijn biokwaliteit en lokale producten bijzonder belangrijk.
- De trendvolgers: 11 procent van de Duitsers is altijd weer op zoek naar hippe foodtrends en zij laten zich daarbij graag door anderen inspireren.
- De lichaamsbewusten: Voor 9 procent staan lichaam, figuur, welbevinden en gezondheid duidelijk op de voorgrond als het gaat om voeding.
- De gewetenbeslissers: Voor 4 procent van de consumenten speelt bij levensmiddelen vooral ook dier- en milieubescherming een rol.