Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Recordomzet bio-voeding in VK : €2,5 miljard

In het zesde opeenvolgende jaar van groeiis de verkoop van biologische producten in het Verenigd Koninkrijk met zes procentgestegen, tot een recordhoogte van £2,2 miljard (2,5 miljard euro). Deze stijging is vooraltoe te schrijven aan onafhankelijke verkooppunten en thuisbezorgingsdiensten.
 
Bijna 30 procent van alle verkoop van biologischeproducten vindt nu online plaats of in de winkel, volgens een rapport vande Soil Association. Dit is de vereniging die licenties voor biologische producten verstrekt en de biologische teelt promoot. 
 
De biologische markt is nog steeds slechtseen kleine speler in vergelijking met de gehele voeding- en drankensector. Toch is de verkoop van niet-biologische producten in dezelfde periode met slechts twee procent gestegen.

De verkoop van biologische producten in supermarkten is met 4,2 procent gestegen tot £1,5 miljard (1,7 miljard euro), terwijl de verkoop in onafhankelijke verkooppunten als gezondheidswinkels, boerenmarkten en winkels als Whole Food Markets en Planet Organic met maar liefst 9,7 procent is toegenomen, tot £359 miljoen (407 miljoen euro). Thuisbezorgingsdiensten, waaronder maaltijdboxen, zagen een stijging van 9,5%, tot £286 miljoen (324 miljoen euro).

Consumenten kopen ook steeds meer biologische producten in non-food categorieën, zoals verzorgingsproducten, waar een stijging van 24 procent te zien is. In de categorie textiel steeg de verkoop met maar liefst 25 procent.

"Consumenten vinden vertrouwen, transparantie en traceerbaarheid steeds belangrijker bij hun aankopen", zegt Clare McDermott van Soil Association. "De biologische sector staat voor deze waarden en wordt steeds meer gezien als de gezonde en ethische keuze. Dit dankzij de toenemende aandacht voor de verschillen tussen conventionele en biologische producten, vooral op het gebied van gezondheid en milieu."

De toenemende vraag naar biologische producten heeft er ook voor gezorgd dat er een grotere beschikbaarheid van biologische voeding in restaurants en de catering sector is. De verkoop van deze producten is in 2017 dan ook met 10,2 procent gestegen, tot £84,4 miljoen (95,8 miljoen euro).
 
Bron: The Guardian 
Publicatiedatum: