Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer duidelijkheid in het schap

Jumbo promoot duurzame keurmerken

Keurmerken zijn bedoeld om consumenten te helpen op een verantwoorde en duurzame wijze duurzaam boodschappen te doen. Toch is er volgens Milieu Centraal nog altijd een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt, terwijl er al een duidelijke ordening van elf toppers is. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start daarom een samenwerking met de eigenaren van de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo's en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken.



Elftal

Het doel van de ordening was om consumenten duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. "Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende", vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. "Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument."

Duidelijkheid in het schap

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. "Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken", aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. "Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel." Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

In de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Bron: Milieu Centraal
Publicatiedatum: