Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Horeca snelst groeiende markt voor Weerribben Zuivel

"Duidelijk onderscheid tussen vooruitstrevende en stilstaande bio-winkels"

Tholen – De producten van Weerribben Zuivel en Zuiver Zuivel blijven ook in de toekomst exclusief beschikbaar voor de natuurvoedingsmarkt, belooft directeur Klaas de Lange. "Het natuurvoedingskanaal kan zich met dergelijke merken onderscheiden." Na een lastige start van dit jaar ziet hij tot zijn vreugde weer een stijgende lijn binnen het natuurvoedingskanaal. "Het natuurvoedingskanaal heeft zich de laatste maanden herpakt. Zo heeft onder meer Ekoplaza met de LKKRDR-weken een succesvolle campagne gevoerd. Ik zie nu steeds duidelijker onderscheid tussen vooruitstrevende winkels en stilstaande winkels. De eerstgenoemde winkels worden verbouwd en de ondernemers durven te innoveren, de andere winkels zullen weinig nieuwe mensen trekken en daar zie ik de toekomst somber voor in. Voor de bijzondere speciaalzaken is het essentieel om de drempel zo laag mogelijk te maken en het verhaal achter de producten te blijven vertellen. En te laten zien wat het verschil is met 'supermarkt-bio'. Er is een enorme betrokkenheid bij de producten en daar moeten ze iets mee doen."
 

Klaas de Lange.

Klaas ziet het feit dat ook de reguliere supermarkten steeds meer biologische producten aanbieden overigens als een positieve ontwikkeling. "Dit vergroot de beschikbaarheid van bio-producten. Essentieel voor een verdere groei van biologisch is een brede verkrijgbaarheid. Steeds meer consumenten gaan voor gezonde voeding en kunnen deze producten daardoor eenvoudiger aanschaffen."
 

Producten

Hij vertelt dat er momenteel met name veel vraag is naar kwark en Griekse yoghurt. "Dit zijn de wat meer eiwitrijke producten. Wanneer je minder vlees eet en toch actief wilt blijven is zuivel een heel goede alternatieve eiwitbron. Ik ben er van overtuigd dat deze trend zich door zal zetten. "Ook roomboter en volle yoghurt komen weer op. Het 'light-verhaal' is op z'n retour. Daarmee lever je toch in op smaak." In februari 2016 was Weerribben Zuivel de eerste in Nederland met biologische Skyr. De populariteit daarvan laat echter nog te wensen over, meent Klaas. "Dat valt nog een beetje tegen, het product is toch nog wat onbekend." Weerribben Zuivel investeerde jaren geleden al in producten zonder biet- en rietsuiker. "Dit is nu een heel actueel onderwerp. Ik ben er ook van overtuigd dat dit een trend is die blijft. De zorg pakt het nu bijvoorbeeld ook op. Het lijkt er op dat wij zelfs een beetje te vroeg gepiekt hebben met onze suikervervanging."
 

Groeiende vraag vanuit horeca

Ook vanuit de horeca neemt de vraag naar producten van Weerribben Zuivel toe. "Dit is zelfs de snelst groeiende markt voor ons. Om goede distributie naar deze speciale markt te garanderen brengen wij elke ochtend verse producten naar het foodcenter in Amsterdam. Er is met name veel vraag naar onze volle melk. We verwerken de verse melk meteen dezelfde dag. Dat heeft een positief effect op het schuimen van de melk en maakt het erg geschikt om in cappuccino te gebruiken. Met name koffiezaken zijn de laatste jaren uitgegroeid tot enorme melkverslinders. Koffie drinken is ook beleving. Daarom werkt het zo goed dat er een mooi verhaal achter onze producten zit en dat er aandacht voor de herkomst is. Ik vind het met name leuk dat door te leveren aan de horeca ook mensen met onze producten in contact komen die we anders niet hadden kunnen bereiken. Daar draait het voor mij nog altijd om: iemand raken met het verhaal achter Weerribben Zuivel."
 

Onderscheidende producten

Voor Klaas staat voorop dat de producten onderscheidend moeten zijn. In oktober 2016 introduceerde Weerribben halfvolle A2-melk. "Dit product heeft nog wat meer bekendheid nodig. Al is de A2-melk wel voor een heel specifieke doelgroep gemaakt. Daardoor zal het nooit een heel groot product worden." A2-melk is gemaakt voor consumenten die moeite hebben met het verteren van 'gewone' koemelk. Weerribben gebruikt hiervoor melk dat alleen door oerkoeien gegeven wordt. Deze melk bevat betacaseïne A2, de zogenaamde oermelk. Eeuwen geleden, als gevolg van migratie en domesticering, vond er bij de Europese rassen een mutatie plaats waardoor de genetische samenstelling in het betacaseïne eiwit veranderde. Deze gewijzigde betacaseine wordt A1-betacaseine genoemd. A2 melk is voor sommige mensen makkelijker te verteren. "Dit product past heel goed in de biologische sector."
 
Voor meer informatie:
 
Klaas de Lange
Weerribben Zuivel
Veldhuisweg 9
8362 VB Nederland
0527 292529
info@weerribbenzuivel.nl
www.weerribbenzuivel.nl