Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische oogst worden in de winkel verkocht

Eerste Canadese supermarktketen met groententeelt op dak

'Groene' daken zijn niet echt nieuw, maar wanneer een supermarktketen besluit om een daktuin op één van zijn winkels te installeren, is dat verfrissend uniek. De IGA in de regio Saint-Laurent in Montréal opende op 19 juli officieel zijn daktuin. Het project heeft twee voltijds medewerkers en één op contractbasis voor piekperiodes. "Het is de grootste commerciële daktuin in Canada", zegt Tim Murphy van Ligne Verte, die het project beheert.

Ook is het de eerste in zijn soort in het land. Op zo'n 2000 m² worden er meer dan 30 soorten groenten geteeld en geoogst op slechts 15,5 centimeter grond. Richard Duchemin, mede-eigenaar van IGA extra Famille Duchemin: "De daktuin vertegenwoordigt onze passie voor voeding terwijl we ook onze milieubelasting verminderen, wat voor ons erg belangrijk is. We zijn blij aan dit innovatieve project te zijn begonnen en hopen dat het andere bedrijven aanmoedigt om te volgen."



Innovatie voor de Canadese detailhandel

Groene daken, waar het bedrijf van Ligne Verte zich in specialiseert, bieden meerdere voordelen. Een groen dak kan in de zomer een gebouw afkoelen. Ook is het de eerste winkel met een irrigatiesysteem dat het water uit zijn ontvochtigingssysteem hergebruikt. Ook creëert het een habitat waar na een jaar al snippen komen en in het voorjaar eenden nestelen. Verder staan er acht bijenkorven die door een ander bedrijf worden onderhouden. De honing wordt ook in de winkel verkocht. 



Seizoensproducten: vergelijkbare prijzen

In de retail geldt in principe dat er altijd voorraad moet zijn, maar dat ligt uiteraard anders voor seizoensproducten. Volgens Murphy moesten zowel de winkelier als de klanten hieraan wennen maar is het project een geweldig succes waarbij er wordt uitverkocht. "Er is een camera op het dak zodat de klanten kunnen zien wat er terwijl ze winkelen op het dak gebeurt. Ik denk dat dit de aantrekking van biologische streekproducten vergroot." Ook de prijzen zijn redelijk omdat er geen transportkosten zijn, alhoewel anderzijds alle arbeid handmatig wordt gedaan. "Ons product is qua prijs zeker vergelijkbaar."



Andere producten

Volgens Murphy zullen ze volgend jaar de aardbeien die ze hebben geplant kunnen oogsten. "Dat is het fruit waarmee we waarschijnlijk het meeste succes zullen hebben. Volgend jaar gaan we het met kersen proberen." Ook denkt hij aan het kweken van paddenstoelen en het verhogen van de compostproductie.

Optimisme over uitbreiding

Murphy is optimistisch over het creëren van meer daktuinen. "We hebben een paar telefoontjes gehad van andere kleinere winkeliers die interesse hebben. Ook hoeft het niet echt op een supermarktdak te zijn. Wil een gebouw een groen dak dan kunnen wij er ruimte huren. We zijn erg enthousiast over hoe het heeft uitgepakt."

Voor meer informatie:
Tim Murphy
Ligne Verte
Tel: (514) 442-4381
Publicatiedatum: