Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Pascal Depuydt, VeggieBel: "We bevinden ons te midden van grote verandering"

Veganistisch alternatief voor vleesliefhebbers in trek

Tholen – Vleesvervangers zijn de categorie noviteit ontgroeid en hebben hun bestaansrecht in het schap naast de vleeswaren en andere dierlijke producten meer dan verdiend. Heite Dommelholt, algemeen directeur van Vivera, de grootste producent van vleesvervangers in Nederland, sprak eind juli tegen RTL Nieuws van "een lange aanloop die nu doorzet." In diezelfde rapportage wijst ook Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager op een forse groei. "Zo'n 50 procent per jaar." En dat is niet alleen omdat zijn bedrijf zelf fors uitbreidt. Korteweg verwacht dat in 2040 zo'n 80 procent van het vlees op ons bord geen echt vlees meer zal zijn. Zijn Vlaamse evenknie Pascal Depuydt van VeggieBel en The Vegan Frog juicht zijn gedachte-experiment van harte toe, maar schat de verhouding eerder op 50/50. Hij nuanceert: "Vergeet niet dat je tegen die tijd nog altijd van doen hebt met een generatie die is opgegroeid met vlees."



Meer bewustwording

Toch is Pascal ervan overtuigd dat de 'vleeseters' van nu zullen minderen. "De snelheid hangt samen met huidige en toekomstige voedselschandalen en de bewustwording over onze ecologische voetafdruk met betrekking tot het consumeren van vlees, vis en zuivel. Sprekend voorbeeld is de vorm die de fipronilaffaire momenteel aanneemt in het discours en het sentiment in documentaires als What The Health, Cowspiracy en Food Choices."

Vleesvervangers bezig aan opmars

In een vorig leven was Pascal nog slager, maar inmiddels timmert hij als producent van veganistische en biologische patés, spreads en maaltijden hard aan de weg. Zijn bedrijf VeggieBel is gevestigd in een natuurreservaat in het Poolse Mazurië, een land dat Pascal omschrijft hij als "een gigantisch vleesland", een benaming die hij andere Oost-Europese landen ook toedicht. Het communistische verleden is in die contreien nog betrekkelijk jong; vlees wordt daar dan ook gezien als een luxe waar men na decennia van soberheid naartoe heeft geleefd. Toch ziet de ondernemer dat de markt voor (biologische) vleesvervangers daar, maar ook elders binnen en buiten Europa, aan een opmars bezig is. Pascal: "We krijgen aanvragen uit de Verenigde Staten en in Frankrijk zijn we onlangs met Carrefour in zee gegaan. Zelfs landen als IJsland tonen concrete interesse. We bevinden ons te midden van grote verandering."


Pascal met zijn vrouw in zijn voormalige slagerij.

Gezond veganistisch alternatief voor vleesliefhebbers

Toch omschrijft Pascal zijn eigen producten niet als vleesvervangers. Meer als veganistisch alternatief voor vlees, geschikt voor vleesliefhebbers. "Sommige veganisten zullen niet zo snel een vleesvervanger eten, puur vanwege de associatie met vlees. Ons product richt zich meer op diegenen die niet vies zijn van vlees, maar graag willen minderen en daar een product voor zoeken die qua beleving niet onderdoet voor echt vlees. De keuze is veelal gestoeld op gezondheidsoverwegingen. Dat werd eens te meer bevestigd tijdens onze eigen productontwikkeling. De producten die we voorheen met suiker maakten, verkochten niet denderend. Toen we diezelfde producten suikervrij op de markt brachten, steeg de verkoop exponentieel. Inmiddels is onze gehele lijn suikervrij. Dezelfde trend verklaart ook waarom in Duitsland veel ongezonde, onverantwoorde vegan producten uit de markt zijn gehaald." De producten van VeggieBel zijn naast suikervrij uitsluitend biologisch en bevatten veel hoogwaardige eiwitten.

Veggie-Naise: mayonaise zonder ei

VeggieBel breidt haar productportfolio nog altijd uit. De jongste aanwinst is Veggie-Naise, waarvoor aquafaba, het kookvocht van kikkererwten, wordt gebruikt als ei-vervanger. Een typisch geval van trial-and-error. Tijdens een testcyclus kwam Pascal erachter dat er een emulgerende werking uitging van het kookvocht dat vrijkwam tijdens het productieproces van zijn overige producten. Het bleek een eenvoudig op te waarderen reststroom waarmee ook een veganistisch alternatief voor mayonaise mogelijk werd.



Alleen bewustwording niet genoeg

Een voedselschandaal zoals de huidige fipronilcrisis zet de verhoudingen weer even op scherp. Je zou dan ook verwachten dat dergelijke ontwikkelingen de markt voor vleesvervangers of veganistische producten in het zadel werkt. Niets is minder waar, waarschuwt Pascal. "Kijk eens naar de dioxinecrisis. Er werd nadien niet minder, maar méér vlees verkocht. En de kwaliteit van het vlees verslechterde. De omgekeerde wereld. Het valt of staat uiteindelijk met wat de consument ervoor over heeft. Als men geen geld wil uitgeven aan voeding, dan staat de markt voor vleesvervangers hetzelfde te wachten. Een fabrikant in de hoek duwen van almaar goedkopere productie is vragen om problemen. Het werkt gesjoemel in de hand. Dan zie je dat er altijd een rotte appel tussen zit."

Pascal besluit: "Met alleen bewustwording komen we er niet. Er zal ook een gedragsverandering moeten komen."

Voor meer informatie:
Pascal Depuydt
Veggiebel / The Vegan Frog
www.veggiebel.com
www.theveganfrog.eu