Hoe ziet de veranderende food- en retailwereld er in 2025 uit? Welke maatschappelijke trends en behoeften gaan er ontstaan? En hoe kunnen supermarkten hier een voortrekkersrol in spelen? Het zijn vragen die supermarkten niet alleen kunnen beantwoorden en daarom schakelde Albert Heijn de kennis, expertise en verbeeldingskracht van Nederland in om samen na te denken over de toekomst. Het symposium 'Alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen.' was erop gericht om met elkaar antwoorden te vinden op grote maatschappelijke vraagstukken als:
- Voeding van de toekomst
- Werk van de toekomst
- Duurzame samenleving
- Technologische ontwikkelingen
- Verbinding met klanten
- Winkelen in de toekomst
Supermarkt van de toekomst
Hoewel het eet- en kookgedrag van Nederland de afgelopen decennia maar mondjesmaat verandert en de oer-Hollandse pieper nog steeds hoogtij viert, blijkt uit onderzoek dat Nederland verschillende verwachtingen heeft van de supermarkt van de toekomst.Klik hier voor de factsheets in hogere resolutie
Zet je Millennials op de AH directiestoel, dan zien zij in 2025 de 'belevingssupermarkt', waarin boodschappen doen een 'uitje' is geworden. Een volledig gerobotiseerde, thuisbezorgende supermarkt, waarbij de fysieke winkel fungeert als sociale ontmoetingsplaats voor 'vergeten boodschappen' en waar medewerkers voeding- en gezondheidsadvies geven. De 65+'er ziet toekomst in de kleine, lokale buurtsuper die snel op lokale versbehoeften in kan spelen. Naast verschillen zijn beide groepen echter eensgezind op onderwerpen als duurzaam, bewust en gezond leven. Trends die volgens Millennials en 65+'ers richting 2025 écht gaan doorzetten en nog concreter invulling gaan krijgen. Beide groepen spreken de verwachting uit dat duurzaamheid en biologisch over 20 jaar de standaard is binnen het retaillandschap.
Bron: Albert Heijn