Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
29 juni op 'van food waste naar food profit'

Meer groente én minder vlees: de blendburger

Vanuit één van de pitches op de bijeenkomst 'van food waste naar food profit', van MVO Nederland en Wageningen Academy op 29 juni aanstaande, komt deze vraag aan de orde.

Reststroom groenten én vlees

Tot nu toe had je vlees, vis, gevogelte, ei en vleesvervangers als eiwitcomponent op je bord. Maar misschien kan er met een product dat bestaat uit 50% vlees en 50% groente een nieuwe categorie toegevoegd worden? Het bedrijf Bolscher uit Enschede wil haar vlees samen laten gaan met reststromen groenten van andere bedrijven. Het eerste product waarmee is geëxperimenteerd, zijn de steeltjes van champignons. Bolscher is SKAL-gecertificeerd.

Smaak is topprioriteit

Dit nieuwe concept is in samenwerking met FoodMarketing4u ontwikkeld. Het is geïnspireerd op ontwikkelingen in de VS, waar het begrip 'blend burgers' niet meer is weg te denken. Het kan zowel motiveren tot het meer eten van groenten als het minderen van de vleesconsumptie. En dat is precies wat veel consumenten nog lastig vinden, maar wel lijken te willen.

Natuurlijk wordt vlees nog vaak uit gewoonte gekocht maar ook de smaak is een belangrijke drijfveer. "Met de smaak van vlees in het product, hopen we dan ook met name de flexitariër te kunnen overtuigen", aldus Gerben ten Kate, Manager commercie en logistiek van Bolscher, meer dan vlees.

Primaire doelgroep foodservice

De beoogde doelgroep is de (fast) foodservice en horeca, maar er worden op voorhand geen doelgroepen uitgesloten. "Het zou fantastisch zijn als dit idee breed omarmd wordt door consumenten, waar dan ook, maar focus is belangrijk om het juiste publiek een oplossing te bieden. In nauwe afstemming met de eerste klanten wordt volgens de principes van 'agile werken' het hele concept verder verfijnd", zegt Astrid Kühlkamp van FoodMarketing4u.

Bron: Wageningen Academy
Publicatiedatum: