Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Overdekte bio-markt The Barn opent op 5 mei in België

"Winkelier is tool voor verdere verduurzaming"

Tholen – Sinds jaar en dag beste vrienden, tot elkaars huwelijksgetuigen aan toe. De jarenlange vriendschap van Quentin Labrique (29 jaar) en Julien de Brouwer is nu ook bekrachtigd via het ondernemerschap. "Met het openen van de grootste overdekte biomarkt in Vlaanderen kunnen we onze overtuigingen in de praktijk brengen. Dat begint bij de omgang met onze leveranciers, die dezelfde waarden delen. Wij zien onszelf als winkelier hoofdzakelijk als tool om de duurzame productie in België uit te breiden. Hoe duurzamer we bestellen, hoe duurzamer er wordt geproduceerd", legt Quentin uit.



Het winkelpand beslaat circa 500 m2, waarvan de helft is ingericht voor groente en fruit. "Wij staan voor dat klanten precies weten waar de producten vandaan komen en hoe deze geproduceerd worden. Daarom zullen we van onze telers foto's plaatsen met bijschriften waarin wordt uitgelegd hoe de teelt verloopt en wat er allemaal bij komt kijken. Daardoor worden klanten zich veel bewuster van hun aankoop. Het is het product dat hier centraal staat. Vandaar ook dat de enige vorm van branding aan de ingang te vinden is: het moment waarop ons logo te zien is. We zullen de producten die we verkopen nadrukkelijk niet branden naar The Barn", vervolgt Quentin.



"We werken uitsluitend met bulkproducten. De packaging blijft daarbij volledig achterwege. We zoeken voor onze producten meerdere telers. Dankzij die rotatie weet je beter wat en in welk volume er geteeld wordt en welke prijs daarbij gerechtvaardigd is. Met een 400-tal referenties ter beschikking kunnen we daardoor een scherpe prijs bieden." Naast de forse kostenbesparing maakt deze presentatie de producten toegankelijk voor het grote publiek. Groente en fruit ligt opgestapeld op pallets, zonder veel poespas. Dat geldt ook voor de overige producten: pasta, gedroogd fruit, sappen, pasta, oliën, brood en zuivel, alcohol en delicatessen.



De aankleding zelf getuigt van vakmanschap: bijna alle meubels in de winkel zijn gemaakt van gerecycleerd materiaal. Een houtbewerker in dienst heeft oude pallets gebruikt om grote houten wanden te maken. De tafel van de patisserie komt van houten stellingen van landbouwarbeiders. "Een designkeuze die volledig bij onze filosofie past", zegt Quentin.



Als het aan de ondernemers ligt, zal The Barn regelmatig contactmomenten tussen haar klanten en producenten faciliteren. "Of we hen in onze winkel of bij de teler zelf verenigen, laten we nog even in het midden." Dankzij de centrale ligging, met een tram- en metroverbinding nabij en voldoende parkeerplekken, voorziet het duo een mooie toestroom van klanten.



The Barn opent op 5 mei haar deuren op het Sint-Pietersplein in Etterbeek.



Voor meer informatie:
The Barn Bio Market
Sint-Pietersplein 38
1040 Etterbeek (België)
quentinlabrique@gmail.com
thebarn.bio/nl