Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GeertJan Kemme (BeterBio.nl) over thuisbezorging:

“Productievorm en distributiekanaal veroorzakers CO2-uitstoot, niet transport”

Bezorgdiensten voor versproducten zijn inmiddels niet meer weg te denken. Het aanbod varieert van kleinschalige lokale initiatieven tot aan volwaardige logistieke centra met een landelijk bereik. Critici wijzen erop dat deze bezorgdiensten grote impact op het milieu hebben. Ten onrechte, beargumenteert GeertJan Kemme van BeterBio.nl, Nederlands grootste biosuper. "Wat de ecologisch voetafdruk van veel AGF-producten zo groot maakt, is niet zozeer het transport als wel de productievorm. Nog schrijnender is de massale voedselverspilling. Bij een gemiddelde retailer belanden grote hoeveelheden groenten en fruit in de kliko."



Biologische supermarkt BeterBio.nl, die eerder een top 3-notering behaalde als meest duurzame bedrijf in Nederland, bezorgt in grote delen van het land wekelijkse groenten- en fruitpakketten en dagelijks een gevarieerd aanbod aan losse producten. In de begindagen bezorgde het bedrijf alleen op dinsdag en vrijdag, nu zes dagen per week. De opschaling was in eerste instantie complex, omdat de logistieke systemen en de aanvoer vanuit de telers opeens van week- naar dagniveau werden omgeschakeld. Inmiddels zijn de processen in verregaande mate geautomatiseerd.

Afleverproces binnen 24 uur

Er komt volgens mede-eigenaar GeertJan Kemme veel bij kijken om de producten thuis af te leveren. "Wij zijn een enorm logistiek bedrijf. 24 uur na de bestelling leveren we onze producten af bij onze klanten. Binnen die tijd vindt de inkoop plaats, vullen we de kratten, wordt de verkeersroute bepaald en leveren we de bestellingen af". Tegen het eind van het jaar verwacht het bedrijf een volledig landelijke dekking te hebben. Nu levert BeterBio.nl in Groningen, Friesland, Drenthe en de Randstad, daar waar het bedrijf genoeg aanmeldingen heeft om de dienst rendabel te houden.

Minder derving, minder CO2-uitstoot

Het bedrijf bezorgt met acht bussen, die op groengas rijden en vervoert versproducten in hoogwaardige koelboxen om de producten onder laag energieverbruik te kunnen vervoeren. BeterBio.nl streeft naar 'de kortste lijn van land naar klant' en niet zonder reden. "Omdat de lijnen zo kort zijn, hebben we relatief weinig derving", vertelt GeertJan. "Al het vers kopen wij op maat in en leveren dat binnen no time één-op-één aan onze klanten. We werken niet met een surplus, waar dat bij winkels of supermarkten wel het geval is. Bijna 30 procent van de verse groenten en fruit daar bereikt nooit de consument, omdat het tegen die tijd onverkoopbaar is geworden. Pure verspilling, dat natuurlijk niet ten goede komt aan de ecologische voetafdruk. En al helemaal als het kasteelt betreft, waar per kilo product op voorhand al sprake is van een relatief hoge CO2-uitstoot. Omdat we geen tijd verloren laten gaan en echt gerícht afnemen, houden we de milieu-impact zo laag mogelijk. We nemen niet het risico om producten weg te hoeven gooien."


Groengas meest duurzame en haalbare alternatief

Het liefst zou GeertJan zijn vloot volledig elektrisch inrichten. De geringe actieradius van de huidige beschikbare voertuigen weerhoudt hem daarvan. "Voor bussen met lading is de actieradius nog veel te klein, zeker met de volumes die wij vervoeren. Op de lange termijn is dat hopelijk wel haalbaar". Non-motorisch vervoer, zoals (bak)fietsen, is evenmin een optie. "Het is natuurlijk leuk als je als teler je broccoli met de fiets bij de buren kunt brengen, maar de dezelfde vorm van transport voor alle volumes daarboven is qua voedselveiligheid onverantwoord en ook arbo-technisch praktisch onuitvoerbaar. Niettemin nobel natuurlijk, maar dan zijn zowel wij als de consument uitsluitend gebonden aan streekproducten. Dat zou betekenen dat je alleen maar cranberry's kunt eten als je op Terschelling woont of asperges als je uit Limburg komt", schetst GeertJan.

Geen dubbele ritten bij thuisbezorging

Of aankopen waarbij consumenten zelf naar de winkel rijden qua CO2-uitstoot per saldo voordeliger zijn dan bestellingen via thuisbezorging blijft een twistpunt. Het heeft in elk geval de schijn tegen, vindt GeertJan. "Het is niet wetenschappelijk onderzocht, maar als wij in onze stadsdistributie 12 tot 15 keer per uur bezorgen, dan betwijfel ik of klanten die aan 'zelfservice' doen nu echt efficiënter bezig zijn."

De zorgen om een hoge CO2-uitstoot bij thuisbezorging zijn niet uit de lucht gegrepen. Veel pakketdiensten halen immers een lage conversie in hun bezorging. Als klanten niet thuis zijn, wordt in veel gevallen op een later tijdstip een extra rit ingepland. Dat leidt binnen de transportsector tot een hoop onnodige milieubelasting. Om dat voor te zijn, maakt BeterBio.nl met elke klant individuele afspraken. "Bij het eerste contactmoment met de klant stemt de desbetreffende vaste bezorger nog aan de deur af hoe te handelen als de klant niet thuis is. Of we het ook bij de buren mogen neerzetten, bijvoorbeeld. Door heldere afspraken te maken, rijden we nooit twee keer voor een zelfde klant. Er zijn zelfs klanten bij wie we de producten rechtstreeks in de koelkast leggen", licht GeertJan toe. "Omdat we de tijd voor hen nemen, ontstaat al vrij snel een vertrouwensrelatie". Opvallend genoeg pakt die lage conversie, waar ook BeterBio.nl mee te maken heeft, juist goed uit. "Uiteindelijk zijn bij 80 procent van onze leveringen klanten niet thuis. Het is juist door die afspraken dat we buitengewoon hoge stoptijden halen."



Same-day-delivery niet duurzaam

In tegenstelling tot andere bezorgdiensten stuurt het bedrijf niet aan op een same-day-delivery. "Dat is per definitie niet duurzaam. Een zo kort mogelijke keten, dáárin zit onze snelheid. Wij bestaan bij de gratie van onze vaste bezorgroutes, die we van dag tot dag zo gunstig mogelijk inplannen. Verspilling is aan ons niet uitbesteed."

Voor meer informatie:
geertjan@beterbio.nl
www.beterbio.nl