De hoge graad van zelfvoorziening in een aantal belangrijke groepen zoals varkensvlees, rundvlees en groenten bemoeilijkt markttoegang. Ook heeft de Franse consument een voorkeur voor het Franse of lokale product en bieden winkeliers deze producten dus aan. Daarbij komt dat het Nederlandse bio-product een meer geïndustrialiseerd imago heeft, wat door sommige afnemers niet en door andere juist wel wordt gewaardeerd. Positief is dat Nederlandse toeleveranciers een betrouwbaar imago hebben.
De Franse overheid
Het Franse overheidsbeleid voor verduurzaming onder president Sarkozy ondersteunde de biologische sector door de consumptie in de bedrijfsrestaurants van de overheid te stimuleren. Aan de productiezijde gaf de overheid subsidies voor omschakeling naar en professionalisering van de bio-ketens. Dit resulteerde in een toename van de zelfvoorzieningsgraad.Toch zijn er wel kansen voor export vanuit Nederland naar Frankrijk. Zo bestaat nog een tekort in de productgroep zuivel. De Franse consument eet relatief veel ham, waarvoor poten van varkens moeten worden geïmporteerd. Ook zijn er mogelijkheden voor toelevering van verse groenten buiten het Franse seizoen of voor groenteconserven, diepvriesgroenten en bewerkte producten. Onderscheidend zijn vergroot de kansen, bijvoorbeeld met bijzondere tomaten of soepen.
Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de studiebijeenkomst 'Leer mij Frankrijk kennen – kansen voor export van biologische producten naar Frankrijk', georganiseerd door Bionext op 28 juni 2012.