Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VIVANESS 2019: natuurlijke en biologische cosmetica hebben enorm potentieel

Marktonderzoekers zijn het zelden ergens zo over eens als over natuurlijke en biologische cosmetica. De megatrend zet door. De ontwikkeling komt voort uit de vraag naar mildere, huidvriendelijke en natuurlijke verzorging. Deze markt wint internationaal steeds meer nieuwe klanten. De hele cosmeticasector wordt groener en duurzamer. De sector ontmoet elkaar op de VIVANESS International Trade Fair voor natuurlijke en biologische persoonlijke verzorging die van 13 tot 16 februari in het Duitse Neurenberg gehouden wordt.

Amarjit Sahota van het Londense Ecovia Intelligence geeft een samenvatting van de ontwikkelingen. De sector bereikte een mondiale afzet van 8,9 miljard euro in 2017, een groei van meer dan 6% in vergelijking met het jaar ervoor. De VS is de grootste markt met 3,5 miljard euro, gevolgd door Europa met 3,6 miljard euro. Duitsland is de Europese leider met succesvolle pionierende merken en een afzet van 1 miljard euro. Frankrijk en Italië staan op de 2e en 3e plaats.

Volgens Sahota kopen consumenten natuurlijke en biologische cosmetica om hun lichamen niet aan synthetische chemicaliën bloot te hoeven stellen. Aan deze positieve ontwikkeling zit ook een keerzijde. Deze zit 'm in greenwashing. "Veel conventionele merken gebruiken groen en natuurlijk voor hun marketing." Grote cosmeticabedrijven kopen groene expertise in door het binnenhalen van natuurlijke en biologische cosmeticamerken. Dit en de megatrend rond duurzaamheid maakt de consument sceptisch. Naast kwaliteit ligt er grote nadruk op ethische aspecten als eerlijkheid en transparantie, waaronder de eigenaar van een merk.

Wolf Lüdge van Naturkosmetik Verlag: "Natuurlijke en biologische cosmetica zijn een deel van de toekomst omdat ze veel waard zijn voor onze culturele en sociale ontwikkeling. Daarom zal het aandeel van de natuurlijke en op natuur geïnspireerde cosmetica in de hele markt blijven groeien. Het is spannend om te zien welke merken deelnemen aan deze trend en hoe het distributienetwerk zich in de toekomst zal ontwikkelen."

VIVANESS 2019 wordt gehouden van 13 tot 16 februari 2019 in Neurenberg.

Publicatiedatum: