Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Category manager Andreas Allenspach van Coop Zwitserland:

"22% van onze AGF-omzet komt van biologisch product"

Tholen - Ook in Zwitserland lijkt de zomer maar niet tot een einde te komen. "Het is echt bizar. In de tuinen van de mensen thuis zijn nog nooit zoveel pruimen, appelen en peren geteeld. Dat scheelt de supermarkten serieus omzet", vertelt AGF-category manager Andreas Allenpach van de Zwitserse supermarkt Coop. Kwalitatief heeft de droogte volgens hem geen grote gevolgen. "Kwalitatief is het top. Wel is het de vraag hoe de appelen en peren het in het voorjaar houden en of ze sterk genoeg zijn om aan het einde van het seizoen te halen. Normaal heeft Zwitserland zeker met appelen voldoende eigen product beschikbaar, maar niemand weet wat we komend voorjaar kunnen verwachten."

Ruim 3,5 jaar was Andreas Allenspach werkzaam in de Nederlandse AGF-handel. Vanaf 1 december 2014 keerde hij weer terug in zijn geboorteland. Afgelopen jaar introduceerde Coop een nieuw AGF-schapconcept dat wordt uitgerold over alle filialen. "Ik ben erg tevreden hoe dit door onze klanten is ontvangen. Dankzij duidelijke lijnen en een natuurlijke en duurzame uitstraling van het schap hebben we onze omzet met 2% weten te verhogen", vertelt de category manager.

Binnen het Zwitserse retaillandschap voeren Migros en Coop al jaren de hoofdmoot, maar de zogeheten discountformules zijn in opkomst. "Aldi en vooral Lidl doen het goed in Zwitserland, zij het nog altijd op relatief kleine schaal", vertelt Andreas. De grootste concurrentie ziet hij echter nog altijd komen van de Zwitserse mensen die, veelal voor het weekend, hun inkopen gaan doen bij Duitse en Franse supermarkten. "Dat aandeel ligt stabiel op een hoog niveau. Wel is het in ons voordeel dat de Zwitserse frank niet zo sterk is als een jaar geleden."

Coop zet al vele jaren in op een uitgebreid biologisch assortiment. Dit jaar vierde de retailer de 25e verjaardag van haar eigen merk Naturaplan met de nodige activiteiten en schap promoties. "Zwitsers hebben natuur en duurzaamheid hoog in het vaandel. Afgelopen jaar is onze bio-omzet maar liefst 15% gegroeid en totaal is maar liefst 22% van onze AGF-omzet biologisch", vertelt Andreas. "Dit hoge aandeel heeft er ongetwijfeld ook mee te maken dat het gemiddelde inkomen vrij hoog is in Zwitserland en mensen ook in de gelegenheid zijn om duurdere producten te kopen."

Op productniveau is met name het zachtfruit een snelgroeiende category. "Veel Zwitserse telers breiden hun areaal uit, met blauwe bessen als snelstgroeiende product", vertelt de category manager. Daarbij zorgt het veranderende klimaat ook voor enkele noviteiten op de markt. "Dit jaar werden wij verrast met de eerste physalis uit eigen land. De kwaliteit kon nog niet aan het Colombiaanse product tippen, maar dat de teelt überhaupt mogelijk was, vond ik al erg opvallend. Lokaal product vinden onze klanten erg belangrijk. Vandaag de dag is ongeveer de helft van onze AGF afkomstig van Zwitserse teelt. Voor groenten is dat zo'n 60% en voor fruit zo'n 40%"

Uitdagingen kent de Zwitserse retail echter ook volop met de verpakkingsdiscussie stipt op 1. "Iedereen praat erover en de algehele tendens is dat men weg wil van plastic verpakkingen, zeker om de biologische groenten en fruit. Wij hebben daarom uitgebreid onderzoek gedaan met een Zwitserse Universiteit naar welke AGF-producten er geen verpakking nodig hebben en bij welke groenten- en fruitsoorten dit vanwege de houdbaarheid noodzakelijk is", vertelt Alexander. Voor een overstap naar een techniek als laserbranding waagt de retailer zich vooralsnog niet. "We hebben vorig jaar een test gedaan met laserbranding op exoten, maar de machine had in onze ogen niet de juiste doorloopsnelheid en daarbij was het energieverbruik van deze lasermachine erg hoog. Daarom hebben we nu gekozen voor een sticker als duurzamere oplossing. Daarmee sluit ik niet uit dat we dit op een later tijdstip hier opnieuw mee zullen starten."

Een tweede uitdaging vormen de gewasbeschermingsmiddelen, waarbij vanuit milieuorganisaties heel actief de publiciteit wordt gezocht. Maandelijks staat in de Zwitserse media een analyse te lezen over wat er aan middelen wordt gevonden. Hoewel er geen MRL-overschrijdingen plaatsvinden, wordt de retail hier wel als grote verantwoordelijke voor gehouden", aldus Andreas . Last but not least is ook de food waste een belangrijk aandachtspunt onder de Zwitsers. "Als Coop zijn we hier vijf jaar terug al mee aan de slag gegaan met ons eigen merk Unique, waaronder we visueel afwijkende AGF-producten verkopen. Citrus, aardappelen en kiwi's zijn de grootste producten onder het merk. Dit jaar hebben we 700 ton afwijkende producten onder dit merk verkocht."

Voor meer informatie:
Andreas Allenspach
Coop
Thiersteinerallee 14
4002 Basel