Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Studie analyseert Duitse biologische pluimveemarkt

Volgens het Duitse Agrarmarkt Informations-Gesellschaft (AMI) is het biologische aandeel van pluimveevlees slechts 1,5%. Deze producten zijn ongeveer drie keer zo duur als hun conventionele varianten. Regionaal zijn er geen slachthuizen om de biologische pluimveebedrijven uit te breiden en marketing heeft te maken met grote prijsdruk. Het AMI heeft gedurende twee jaar gegevens verzameld over biologisch pluimvee en marketing in Duitsland.

Meeste biologische pluimvee bevindt zich in Mecklenburg 
In 2016 werden er 1,18 miljoen kippen en 202.000 kalkoenen geteld. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger omdat deze cijfers gebaseerd zijn op bedrijven met meer dan 1000 dieren. De meeste dieren bevinden zich in Mecklenburg, gevolgd door Nedersaksen. Beieren komt op de derde plaats voor kippen en Saksen voor kalkoenen. In 2016 werden 4.4 miljoen kippen, 4,6 miljoen soepkippen en 600.000 kalkoenen geslacht. Van de 130 slachthuizen deden er 30 mee aan het onderzoek. Slechts een dozijn daarvan slachtte zelf.

Biologische retailers en totaalaanbieders zijn belangrijkste distributiekanalen
Wat distributiekanalen voor biologisch pluimveevlees betreft gaan biologische voedingshandels en totaalaanbieders hand in hand op 27%. Het marktaandeel van discounters is laag met 11%. Meer dan een derde van het vlees wordt via 'anderen' verkocht, zoals biologische slagers, weekmarkten en directe leveranciers.
Het rapport meldt ook conventionele labelprogramma's die concurreren met biologisch pluimvee in de conventionele voedingsbranche.

Bron: organic-market.info  

 

Publicatiedatum: