Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ecovia Intelligence:

Toekomst voor plantaardige en duurzame dierlijke voeding

De vraag naar veganistische en plantaardige voeding verspreidt zich over de wereld door innovaties en distributie. Hoewel de meeste innovaties in Europa en de VS plaatsvinden, anticipeert Ecovia Intelligence op toekomstige groei binnen de Aziatische en Latijns-Amerikaanse markten.

Tijdens een Sustainable Foods Summit in Singapore werd duidelijk dat de Aziatische vraag naar proteïnen snel groeit. Verwacht wordt dat de consumptie van vlees en vis tussen 2018 en 2050 met 78% zal stijgen. Deze stijging brengt gezondheids- en milieurisico's met zich mee, waardoor een aantal Aziatische consumenten zich op plantaardige proteïnen richt.

Innovatie is de sleutel tot marktgroei. De nieuwe producten die in Europa en de VS gelanceerd worden zijn ontwikkeld voor westerse diëten. Right Treat, een bedrijf uit Hong Kong, zag een gat in de markt en lanceerde het eerste plantaardige alternatief voor varkensvlees.

Distributie is een ander sleutelpunt: de grote Europese en Amerikaanse retailers vermarkten hun plantaardige vlees- en zuivelproducten onder hun private labels.

Komende edities van de Sustainable Foods Summit (www.sustainablefoodssummit.com) laten zien dat de mogelijkheden vooral verwacht worden in de foodservice. Een groeiend aantal restaurants, cafés en dergelijke gelegenheden voegen veganistische gerechten aan hun kaart toe. In Azië kwam Pizza Express met de eerste veganistische Alleen Ei Pizza. In de UK kwam Moving Mountains met de vleesloze 'bloedende' burger voor pubs. In Nederland lanceerde McDonalds de Valess burger waarin kip vervangen is door een non-vlees variant.

Consumenten raken steeds meer geïnteresseerd in plantaardige voeding. De meeste aankopen worden niet door veganisten en vegetariërs gedaan, maar door mensen die willen minderen met vlees en zuivel en door mensen met voedselallergieën. Millenials zijn beïnvloedbaar om gezondheids-, ethische en milieuredenen.

"De milieuvoordelen van plantaardige voeding zijn goed gedocumenteerd. Vee genereert 15% van alle broeikasgassen en slokt twee derde van de landbouwgrond op. Er lopen wereldwijd 1,5 miljard koeien rond die 5,5 miljoen ton kooldioxide produceren. Een plantaardige hamburger genereert 90% minder broeikasgas, heeft 99% minder effect op waterschaarste en 93% minder effect op land dan een rundvlees quarter pounder", aldus Ecovia.

Door dergelijke argumenten gelooft men erin dat de toekomst van de duurzame voedingsindustrie in plantaardige voeding ligt. Ecovia Intelligence (www.ecoviaint.com) is van mening dat de duurzame keuze tussen vlees en zuivel en plantaardige voeding een valse tweedeling is.

"Dierlijke producten hebben veel duurzame voordelen. Vee brengt veel goeds op bedrijven; b.v. het omploegen van plantages en bemesting van de grond. Veeteelt onderhoudt veel rurale gemeenschappen, schept werkgelegenheid en onderhoudt landbouweconomieën. Op dit gebied kunnen vlees en zuivelproducten meer bijdragen dan plantaardige producten", luidt het bij Ecovia.

Voor plantaardige voeding ligt een mooie toekomst. Maar dat geldt ook voor vlees en zuivelproducten, vooral wanneer ze biologisch en volgens duurzame teeltmethoden geproduceerd worden.

Meer hierover tijdens:
Sustainable Foods Summit Latin America 29-30 November, São Paulo
Sustainable Foods Summit North America 16-17 January, San Francisco

Over de Sustainable Foods Summit
Het doel van de Sustainable Foods Summit is om nieuwe mogelijkheden voor eco-labels en duurzaamheid in de voedingssector te onderzoeken door speerpunten in een forum op hoog niveau te bediscussiëren.

Over Ecovia Intelligence
Ecovia Intelligence (voorheen Organic Monitor) is gespecialiseerd in onderzoek, consulting en training met een focus op de mondiale ethische productiesectoren. Sinds 2001 hebben we duurzame ontwikkeling gestimuleerd via publicaties over marktresearch, consulting, technisch research, seminars en workshops en conferenties over duurzaamheid. Bezoek ons op www.ecoviaint.com 

Voor meer informatie:
Ms. Katie Giorgadze
PR & Marketing Events Assistant
Ecovia Intelligence
Tel: (+44) 020 8567 0788
Email: press@ecoviaint.com

Publicatiedatum: