Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dier- en milieuvriendelijk boodschappen doen met SuperWijzer

Varkens in Nood en Greenpeace hebben op maandag 7 mei de SuperWijzer gelanceerd, een gratis app voor iPhone en Android die de consument helpt een verantwoorde keuze te maken in de supermarkt. Door met een smartphone de barcode te scannen van vlees, zuivel, eieren en vleesvervangers wordt direct zichtbaar of een bepaald product goed of slecht scoort in de categorieën dierenwelzijn, milieu, klimaat en schadelijke stoffen. SuperWijzer bevat nu al zo'n 15.000 producten. Natuurlijk kun je kiezen!

Alles in één

De scores zijn gebaseerd op speciaal voor SuperWijzer uitgevoerde studies. Zo is de impact op milieu en klimaat van de producten in kwestie berekend door onderzoeksbureau CE Delft. Daarbij is onder meer gekeken naar het landgebruik en de uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan. Voor het bepalen van de dierenwelzijnsscores heeft een panel wetenschappers 42 diercategorieën beoordeeld. Gebruikers van de app kunnen zelf instellen hoeveel waarde zij aan iedere categorie hechten. Scoort een product onder de norm, dan wijst SuperWijzer op alternatieve producten die wél goed uit het onderzoek naar voren komen.


Waarom SuperWijzer?

De huidige wirwar van keurmerken, labels en misleidende plaatjes op producten in de supermarkt doet soms duizelen. Hoeveel antibiotica is er gebruikt? Hoe staat het met het dierenwelzijn? En zorgt de productie voor klimaatverandering of milieuvervuiling?

"SuperWijzer geeft consumenten de macht met hun koopgedrag de wereld en het leven van productiedieren te verbeteren", stelt Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood. Suzanne Kröger, campagneleider bij Greenpeace: "SuperWijzer biedt perfect inzicht in hoe onze consumptie bijdraagt aan de opwarming van de aarde en verwoesting van het Amazone-woud."

SuperWijzer is vanaf nu gratis voor zowel iPhone als Android te downloaden via www.superwijzer.com.
Publicatiedatum: