In de nota 'Echt onnatuurlijk is fruit in de melk' onderzoekt het LEI, onderdeel van Wageningen UR, of toevoegingen passen bij het natuurlijkheidsimago van biologische voedingsproducten. 'Natuurlijk' is een rekbaar begrip. Dit kwam zowel naar voren in workshops en groepsgesprekken met producenten én consumenten.
Begrip
Consumenten die regelmatig biologische levensmiddelen kopen stellen op het eerste gezicht hoge 'puristische' natuurlijkheidseisen aan deze producten. In tweede instantie lijken zij ook weer begrip te hebben voor de praktische en economische compromissen die producenten en bewerkende bedrijven moeten maken.Communiceren: 'De menselijke maat'
De biologische branche kan op dit consumentenbegrip inspelen door verschillende gradaties aan haar producten en productiemethoden toe te kennen en dit duidelijk te communiceren. Bijvoorbeeld door middel van een labelsysteem met meer of minder sterren of verschillende kleuren. Men zou zich zo in de markt kunnen profileren als 'de natuurlijke branche van de menselijke maat'.Klik hier voor de nota.
Bron: LEI Wageningen UR