Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Eigen kweekvijver voor winkeliers ontwikkeld"

Estafette Odin houdt vast aan eigen visie

Tholen – Estafette Odin heeft in 2011 weer de nodige stappen gezet. Zo is het distributiecentrum in Geldermalsen bijvoorbeeld verbouwd. "Hierdoor zijn al onze activiteiten nog beter op elkaar afgestemd. Het is fijn dat dit nu voor elkaar is, we hebben hier vijf/zes jaar naartoe gewerkt", vertelt Merle Koomans van den Dries.

Merle volgt de ontwikkelingen in het natuurvoedingskanaal op de voet. Ze benadrukt dat Estafette gewoon zijn eigen lijn blijft volgen. "Wij zijn volgens mij een goed alternatief, een redelijk stabiele factor op de markt. Ons sterke punt is dat we lekker eigenwijs zijn en van onze eigen kracht uitgaan. We werken volgens een duidelijke visie, weten wat we willen."


Links een deel van het verbouwde distributiecentrum, rechtsboven Odin die bezoekers welkom heet.

In maart opent de achttiende Estafette-eetwinkel aan de Bos en Lommerweg in Amsterdam. Estafette wil rustig, maar gestaag doorgroeien. Daarom is het doel om jaarlijks minimaal twee nieuwe Estafette-winkels te openen. "Daarnaast worden we door steeds meer onafhankelijke natuurvoedingswinkeliers gezien als de serieuze en betrouwbare toeleverancier in een turbulente markt. We hebben als groothandel in 2011 een groei van meer dan 10 procent kunnen realiseren, en verwachten ook dit jaar dat deze ontwikkeling in lijn blijft met het vorige jaar."


Abdy is teamleider abonnementen. Hij toont één van de vers ingepakte tassen

Kweekvijver

In de loop van de jaren heeft Estafette een eigen kweekvijver voor winkeliers ontwikkeld. "Ze hebben vaak meer in huis dan ze denken. Voor de eigen ontwikkeling is het goed om zo nu en dan van winkel te switchen. Er gebeuren vaak interessante dingen wanneer de winkelier een andere winkel voor zijn of haar kiezen krijgt. Af en toe husselen we ze dus door elkaar." Onlangs heeft er een grote 'hussel' plaatsgevonden, in vier winkels tegelijk. "Er wordt ook veel overlegd.



Klantenbinding

Estafette wil consumenten betrekken bij de winkel. Dat is volgens Merle tegelijkertijd het leukste en het moeilijkste aspect. "Het gaat natuurlijk om zoveel verschillende klanten en evenveel meningen. Wel hebben we hierdoor een goed beeld van wat ze verwachten." Veel klanten doen gewoontegetrouw boodschappen. Dit wil Estafette doorbreken, zodat ze alerter en bewuster boodschappen gaan doen.

Bewuste klanten stellen vaak ook kritische vragen. Dit wordt gewaardeerd. "Hoe garanderen we bijvoorbeeld een eerlijke prijs voor producenten? Een goede relatie met onze leveranciers is daarvoor essentieel. Als ze in een lastige situatie zitten, trachten we ze te helpen. Onze kiemleverancier hebben we tijdens de EHEC-crisis bijvoorbeeld geholpen door zijn product in onze groentetas te stoppen. En we vroegen de klant of dit product hen tegen stond. Daar hebben we maar één negatieve reactie op gehad."



Merle kijkt ook nog even vooruit. "Dit is een heel interessant jaar voor ons bedrijf, omdat de organisatiestructuur gaat veranderen." Ze verwacht geen makkelijk jaar. "Iedereen moet op blijven letten. Het beste is als je het mij vraagt niet goed genoeg"

Voor meer informatie:

Merle Koomans van de Dries
Estafette Odin
De Panoven 1-3
4191 GV Geldermalsen
0345 577133
m.koomans@estafette.org
www.estafette.org