Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Snoep, drankjes en koekjes met kinderreclame gaan uit de schappen

Marqt eerste kindermarketingvrije retailer

Marqt rekent af met kindermarketing voor ongezonde producten. Alle snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen die door middel van (teken)figuurtjes gericht zijn op kinderen, worden momenteel uit alle winkels gesaneerd. Marqt is hiermee de eerste food retailer die volledig gehoor geeft aan de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, door definitief afstand te nemen van producten die kinderreclame bevatten en buiten de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum vallen. Restanten in de winkels zullen nog tot zo’n vier tot vijf weken nodig hebben voor ze leeg verkocht zijn.

 

Gezonde keuze het gemakkelijkst maken
“Bij Marqt helpen we de consument om te kiezen voor producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan. Smaakvol en gemaakt met respect voor mens, natuur, milieu en dier. We bieden producten zonder onnodige bewerkingen of toevoegingen en die passen bij een gezond en gebalanceerd voedingspatroon. Deze missie vertalen we naar een uitgebreid kwaliteitsbeleid met een ondergrens waar onze partners aan moeten voldoen om bij Marqt op de schappen te liggen. We willen kinderen niet verleiden tot producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Die producten passen niet binnen onze kaders,” vertelt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.

De ingreep sluit aan bij de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, een breed verband van maatschappelijke en gezondheidsorganisaties, wetenschappers en grote gemeenten als Amsterdam en Rotterdam. Zij pleiten voor alleen nog kindermarketing voor producten die binnen de Schijf van Vijf vallen, geen uitzondering voor reclame via verpakkingen en een goede handhaving van deze regels, ook in de online omgeving. Kinderen worden nog steeds dagelijks blootgesteld aan vele uitingen van reclame voor ongezonde voeding. Dit moet volgens de Alliantie anders.

Over Marqt
Marqt is opgericht in 2008 met als ultieme droom een eerlijk voedselsysteem. De retailer biedt smaakvolle producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan en gemaakt zijn met respect voor mens, natuur, milieu en dier. Het eerste filiaal werd geopend aan de Overtoom in Amsterdam-West. Inmiddels telt Marqt 15 winkels, in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Het hoofdkantoor is gevestigd aan het Barentszplein in Amsterdam en het distributiecentrum en de keuken bevinden zich in het Amsterdam Food Center aan de Jan van Galenstraat. De directie bestaat uit Joost Leeflang, Thijs Fleuren en Tjibbe Bouma. In totaal werken er ongeveer 750 medewerkers. Sinds 2017 zijn Triodos Bank en SIV aandeelhouders van het bedrijf. 

Voor meer informatie:
Marqt
Barentszplein 7
1013 NJ Amsterdam
020 8207700
Publicatiedatum: