Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview Maartje van den Berg

"De markt voor bewerkte bio-voeding is met 6 à 7 procent gegroeid"

Tholen – Maartje van den Berg, Senior analyst consumer foods bij Rabobank, heeft onlangs een nieuw rapport gepubliceerd. Het rapport gaat over de bewerkte biologische voeding in heel Europa, dus niet alleen in Nederland. “Ik heb in het rapport gefocust op bewerkte voeding, niet op de gehele biologische sector. Dit gaat over alles behalve vers, dus van babyvoeding tot ontbijtgranen tot thee”, begint Maartje uit te leggen. “Het rapport kijkt dus naar 40% van de totale biologische markt. Wat je dan ziet, is dat dat deel langzamer gegroeid is dan de totale bio-markt. Dat komt omdat de verse categorieën sneller groeien dan de niet-verse. Dat geldt zowel voor de bio- als voor de conventionele markt. Dat is te verklaren doordat de boodschap van bio voor veel consumenten makkelijker te begrijpen is bij verse voeding. En dan vooral bij groenten en fruit, omdat het dan bijvoorbeeld heel duidelijk is dat er geen gewasbeschermingsmiddelen op zitten. Daarnaast groeit de biologische markt ook harder dan de reguliere. De markt voor biologische bewerkte voeding is de afgelopen jaren met 6 à 7 procent gegroeid en de reguliere markt maar met 1 à 2%.”



Bij het rapport zijn wel verschillende kanttekeningen te maken. “Het aandeel biologisch blijft over het algemeen in Europa nog maar klein: slechts 2,2% van de totale uitgaven aan voeding. Er zitten wel grote verschillen tussen landen. In Denemarken is het aandeel bijvoorbeeld 10%, terwijl het in Spanje minder dan 1% is. Daarnaast is biologisch duurder, dus het aandeel in volumes is nog kleiner dan die 2,2%. Ook zijn er grote verschillen tussen de productgroepen. Bij babyvoeding is bijvoorbeeld 1 op de 3 verkochte potjes biologisch. Maar chips is maar 1 op de 100 verkochte zakken biologisch. Hier geldt eenzelfde verklaring als bij de vers producten: bij babyvoeding is het makkelijker om de meerwaarde van biologisch te zien. De producten in de gezonde hoek, zoals babyvoeding en ontbijtgranen, hebben een groter aandeel in de bio-markt dan de ongezonde producten zoals chips.” 

Maartje ziet zeker nog kansen voor de biologische sector. “Er zijn eigenlijk twee soorten bio-consumenten: je hebt de ‘klassieke’ bio-consument die naar speciale winkels gaat en alles goed uitzoekt. Naar schatting is dit maar 5 à 10% van de consumenten. Daarnaast heb je dus een hele grote groep die naar de gewone supermarkt gaat en daar steeds vaker biologisch kiest. De biologische sector zou volgens mij juist voor die laatste groep consumenten nóg beter duidelijk kunnen maken wat de meerwaarde is van biologisch en waarom het de moeite waard is om het te kopen, ondanks dat het duurder is”, besluit Maartje.

Klik hier om het hele (Engelstalige) rapport te lezen.

Voor meer informatie:
Maartje van den Berg
Croeselaan 18
3521 CB Utrecht