Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek Picnic

Inwoners van Utrecht kopen de meeste biologische producten

Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Een analyse van de bestellingen van de afgelopen twaalf maanden maakt eindelijk duidelijk waar Nederlands grootste carnivoren wonen, welk bier het populairst is en waar de meeste koopjesjagers wonen. Wie koopt wat in welke stad?
 
Uit de analyse van de honderdduizenden bestellingen die in een jaar tijd bij Picnic werden gedaan blijkt dat in Amsterdam de meeste vegetarische producten worden besteld, gevolgd door Utrecht en Oegstgeest. Inwoners van Almere zijn meer van het vlees en in Leiden ging de meeste vis over de digitale toonbank. In de Randstad wordt 22 procent meer groenten en fruit besteld dan daarbuiten. Biologische producten worden het meest besteld in achtereenvolgens Utrecht, Den Haag en Amersfoort.


 
Hipstervrucht
De populariteit van de avocado is ook terug te zien in de bestellingen bij Picnic. Amsterdammers bestellen de hipstervrucht het meest, gevolgd door klanten in Utrecht en Den Haag. Brabanders gaan liever voor het bruine fruit: in Breda en Tilburg worden de meeste diepgevroren kroketten besteld. Inwoners van Veenendaal en Ede bestellen de meeste frikandellen.
 
In Waddinxveen worden de meeste diepvriesproducten verkocht, gevolgd door Hoofddorp en Helmond. Vooral klanten in Hoofddorp houden kennelijk van makkelijk, want in deze stad worden ook de meeste kant-en-klare pizza's besteld. Warmond en Diemen staan op de tweede en derde plek. In Helmond ontbreekt frisdrank zelden op het boodschappenlijstje. In De Meern is melk het favoriete drankje.
 
Bier of wijn
Bij de borrel is de keuze simpel: bier of wijn. Uit de analyse van Picnic blijkt dat Brabanders meestal voor bier – daar ook wel pils genoemd – kiezen. Eindhoven voert de top drie aan, gevolgd door Den Bosch en Breda. De Randstad gaat liever aan de wijn: in Rotterdam wordt dit het meest besteld, gevolgd door Amsterdam en Den Haag.
 
De ene bierdrinker zweert bij het Amsterdamse Heineken, de ander gaat voor het Twentse Grolsch. Dit laatste merk wordt echter het meest besteld in Voorburg. Opmerkelijk genoeg is Heineken niet het populairst in Amsterdam, maar in... Rotterdam. Wie het alcoholvrij houdt, drinkt vaak water. Amsterdammers kiezen voor bruisend. Een frisje kan natuurlijk ook, al zorgt de keuze voor cola voor een dilemma: Coke of Pepsi? Nieuwegein kiest voor Coca Cola, terwijl klanten in Veenendaal juist voor concurrent Pepsi kiezen.
 
Non-food
Ook uit de bestellingen in de categorie non-food zijn interessante conclusies te trekken. Schoonheidsproducten worden bijvoorbeeld het meest verkocht aan de ijdele inwoners van Maarssen. De grootste dierenvrienden vinden we in Schiedam. Hier werden de meeste kattenbakkorrels, hondenbrokken en andere dierenbenodigdheden besteld. Nederlanders zijn dol op aanbiedingen, ook in de supermarkt. In Brabant zijn ze er nog net iets doller op: in Rosmalen, Den Bosch en Tilburg gaan de meeste producten met korting het winkelmandje in.

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
 
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Bron: Picnic 

Publicatiedatum: