Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SFYN vraagt consumenten naar hun voorkeur

"Ook consument zoekt alternatief voor doden eendagshaantjes"

Omdat de broertjes van legkippen geen eieren leggen, worden ze in de legpluimveesector op hun eerste levensdag gedood. Hier zetten sommige mensen vraagtekens bij. Er zijn ook andere oplossingen voor deze 'eendagshaantjes', maar elk alternatief heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Voor de implementatie van alternatieven onderzoeken broederijen van legkippen de verschillende opties. En voor het maken van de juiste keuzes willen ze open in gesprek met de maatschappij. Daarom heeft een coalitie van pluimveebedrijven contact gezocht met Slow Food Youth Network (SFYN) Nederland. Samen met SFYN willen ze het gesprek starten over de toekomst van deze 'eendagshaantjes'. Welk ei kies jij?

In de legkippensector wordt er voor iedere legkip ook een haantje geboren. Omdat deze haantjes geen eieren leggen, worden er in Nederland jaarlijks zo'n 45 miljoen leghaantjes gedood door middel van CO2-vergassing. Deze eendagshaantjes worden gebruikt als voer voor dieren in dierentuinen en in ander dierenvoer.
 
Dit systeem is heel efficiënt, maar maatschappelijk worden er steeds meer vraagtekens gezet bij het doden van de kuikentjes. Er zijn namelijk ook alternatieven. Zo worden er technieken ontwikkeld waarbij al in het ei het geslacht van de kippen bepaald kan worden. Haantjes hoeven zo niet uitgebroed te worden. Daarnaast kunnen we de leghaantjes laten opgroeien voor consumptie of iemand kan besluiten om helemaal geen eieren meer te eten. Maar alle alternatieven kosten natuurlijk tijd en investeringen. De sector wil daarom weten: wat zijn voor de consument de beste opties?
 
Om daar het gesprek over aan te gaan, hebben een groep van legbroederijen en pakstations uit de pluimveesector) en Food Heroes de handen ineen geslagen voor een samenwerking met het Slow Food Youth Network (SFYN). Vijf deelnemers van de SFYN Academie werden uitgedaagd om de alternatieven te onderzoeken en te laten zien hoe je hierover het gesprek aan kunt gaan met consumenten. Hiervoor creëerden de academie-deelnemers een informatieve animatie video en hielden ze een enquête onder 500 consumenten.
 

De resultaten van de opiniepeiling

Als het aan de respondenten ligt, moeten we stoppen met het vergassen van haantjes vanwege dierenwelzijn. Het meest gekozen alternatief (43% van de respondenten) is 'seksen in het ei'. Daarmee zie je al in het ei of het een haantje is. Alleen de hennetjes worden dan nog uitgebroed. Daarnaast 32% van de respondenten geeft de voorkeur aan 'mannenvlees': de eieren van hanen worden dan wél uitgebroed. Deze haantjes laat je vervolgens opgroeien voor consumptie.
 
Veel respondenten geven aan dat er niet één oplossing is, maar dat bijvoorbeeld deze twee bovenstaande alternatieven naast elkaar nodig zijn. Ook veel voorstanders van plantaardig eten zijn het hier mee eens. Voor mensen die de stap naar stoppen met eieren eten te groot vinden, is volgens hen, het seksen van het ei de beste tussenoplossing.
 

Advies case-groep

Vanuit deze uitkomsten adviseert SFYN om rond het vraagstuk van de eendagshaantjes niet in te zetten op één optie. Het is goed om ruimte te houden voor alle alternatieven. Naast het seksen in het ei zou je als pluimveesector ook moeten experimenteren met het kleinschalig grootbrengen van haantjes én kijken wat plantaardige alternatieven eigenlijk voor een impact kunnen hebben op je markt. Op deze manier laat de sector zien dat er geïnnoveerd wordt op het gebied van efficiëntie, maar dat er ook ruimte is voor innovaties die aansluiten bij andere groepen consumenten.
 
Bovenal adviseren de deelnemers van de SFYN Academie dat sector en consumenten de dialoog blijven voeren over het vraagstuk van de eendagshaantjes. Er is bij veel mensen nog zoveel onbekend, dat een bewuste keuze nu vaak nog erg lastig is. Daarbij kan ook de opinie van verschillende religies aangaande de alternatieven worden meegenomen. Juist wanneer sector en consumenten hierover met elkaar in gesprek gaan, ontstaat begrip en inzicht voor de verschillende verhalen achter het ei. Op deze manier zijn mensen beter in staat het ei te kiezen dat bij hen past.
 
De pluimveesector zou op dit gebied een leidersrol kunnen vervullen in Nederland door samenwerkingsverbanden, onderzoek en experimenten met universiteiten, ondernemers en grassroots bewegingen op te starten.

Voor meer informatie: www.slowfoodyouthnetwork.nl
Publicatiedatum: