Plofeend van Albert Heijn
Albert Heijn bluft over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst. Maar het vlees is afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buiten komen en geen zwemwater krijgen. Albert Heijn is daarom voor het tweede jaar op rij genomineerd. Vorig jaar won ze de verkiezing met een misleidende foto van industrievarkens in de wei.
Levende kreeft bij Jumbo
Jumbo Foodmarkt verkoopt levende kreeft. De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode.
'Oude' koeien bij Campina
Op zuivelpakken van Campina staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen. Een gezonde melkkoe kan ruim veertien jaar oud worden.
Rabobank topinvesteerder in megastallen
Vorig jaar startte de Rabobank een 'verduurzamings'-campagne met een bijbehorende tv-spot. Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro's in onder andere megastallen, zo blijkt uit onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer.
'ECO'-style met industrievlees
Dierenvoeding van het merk ECOstyle is genomineerd vanwege de verwarrende merknaam. Het is namelijk niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Het bedrijf laat weten dat de gebruikte kruiden wél biologisch zijn.