Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Timberland wil biologisch katoen uit Haïti halen

In Haïti wordt al decennialang geen katoen meer geteeld. De eensbloeiende industrie is in de jaren '70 ingestort door overheidscorruptie,economisch mismanagement en embargo's van de VS. Maar nu, dankzij een projectwaarbij duizenden kleine telers, kledingmerken als Timberland, en een blockchain netwerk bij betrokkenzijn, zou de katoenteelt in Haïti een terugkeer kunnen maken. Het plan is dathet eiland binnen enkele jaren miljoenen ponden biologische katoen zal gaanleveren voor de productie van kleding die verkocht wordt in de VS.

Het Blockchain Cotton Project in Haïti is één van meerdereprojecten wereldwijd die een digitale oplossing zoeken voor het management vande leveringsketen. Dezelfde technologie die ook gebruikt wordt om detransacties van bitcoins en andere cryptovaluta te volgen kan ook handelswarenen producten traceren terwijl ze vervoerd worden van het teeltbedrijf naar defabrieken en distributiecentra. Blockchains hebben de potentie om transparantiete vergroten en de kosten om de authenticatie van de origine van producten teverlagen. Dit is vooral het geval bij biologische en fair trade producten, zozeggen experts.

Het blockchain project wordt geleid door de non-profitSmallholder Farmers Alliance (SFA) en dit is niet de eerste keer dat Timberlandbetrokken is bij een project op het eiland. In 2010 zijn Timberland, de SFA enhet Clinton Global Initiative begonnen met het planten van miljoenen planten op19 kwekerijen, in de hoop zo ernstige ontbossing te kunnen voorkomen.

In 2015 kwamen de SFA en Timberland met het idee dat hetmerk niet alleen de agrarische sector in Haïti zou steunen, maar ook klant ervanzou worden. Katoen was een logische kandidaat, omdat het vroeger al in Haïtigeteeld werd. "We hebben veel nagedacht over hoe duurzaamheid eruitziet voorkleine telers", vertelt Hugh Locke, medeoprichter van de SFA. "Timberland zei, 'watals we klant van jullie markt zouden worden?' We vonden dit op lange termijn eenbetere basis voor onze duurzaamheidsdoelstellingen, omdat het een markt creëert."

Timberland heeft aangekondigd tot een derde van zijn totalebehoefte aan katoen uit Haïti te halen - 2,75 miljoen kilogram - indien hetproject voldoende kwaliteit levert en voldoet aan de kostendoelen. De SFA heeftonlangs de eerste katoenplanten geplant dankzij sponsoring van Timberland enVans, dat onderdeel is van dezelfde retailgroep. Op dit moment doen er nogmaar een handvol telers mee, maar dit zouden over vijf jaar wel 17.000 telerskunnen zijn, denkt Locke.

Blockchains creëren een permanent grootboek van transactiesdie door verschillende partijen in te zien zijn. Daarom hoopt Locke dat hetsysteem zal helpen om de kosten om Haïti's katoen als biologisch tecertificeren zal verlagen - bijvoorbeeld door te bewijzen dat er geenbestrijdingsmiddelen zijn gebruikt tijdens de teelt en oogst.

"De meeste systemen die de inputs en outputs, oogst enopbrengst registreren zijn ontzettend duur", vertelt Locke. "Wij willen ietsdat open staat voor meerdere mensen. We kijken nog hoe we dit precies kunnendoen, maar we hopen dat dit de normale biologische certificering kan vervangen,door middel van een zeer transparante aanpak."

Atlanta McIlwraith, senior manager maatschappelijkengagement bij Timberland: "Consumenten willen producten kopen van merken dieze vertrouwen. Een van de dingen die hierbij helpt is transparantie, en demogelijkheid om echte verhalen te vertellen over de producten die je alsbedrijf verkoopt. Consumenten willen echte verhalen over echte mensen, en dithelpt om onze producten toegankelijker te maken."
Publicatiedatum: