Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is ge´ntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers ge´nteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-3-2017 Natuurwinkel viert de lente
22-3-2017 "Bij efficiŰnt transport vormt afstand niet echt een probleem"
21-3-2017 AH overweegt laseren van bio-AGF
16-3-2017 "Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"
15-3-2017 Lazuur Food community gaat verder onder Co÷peratie Odin
14-3-2017 Omzet Franse bio-supermarkt NaturÚO stijgt 42%
13-3-2017 Alnatura breidt directie uit
9-3-2017 Britse retailer Tesco ziet bio-afzet met 15% stijgen in 2016
2-3-2017 Het Ekohuis in Eelde ziet kansen
1-3-2017 Biovlees bij Hoogvliet gaat undercover
1-3-2017 Herbruikbare promotionele displays reduceren kartongebruik met 85%
27-2-2017 "Lage prijs discounters gaat ten koste van de boer"
27-2-2017 Verkoopverlies van 30% na schrappen Bio+ door Jumbo
23-2-2017 Nieuwe investeerder voor Yoghurt Barn-keten
21-2-2017 Divine Shampoo revitaliseert droog en beschadigd haar
20-2-2017 Britse consument vindt kwaliteit belangrijker dan prijs
15-2-2017 Lidl begint fel bio-offensief
15-2-2017 Terschellingse biosuper opent haar deuren
15-2-2017 Annewiek Duyvendak: "Vertroetel kleine natuurvoedingswinkels"
10-2-2017 Hoe retailers de Duitse biologische markt omploegen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *