Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is ge´ntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers ge´nteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

3-7-2015 Nieuwe eigenaren van De Ekolander Natuurvoeding Lelystad
2-7-2015 'Prijsvergelijk Vomar met Deen misleidend'
2-7-2015 BelgiŰ: Plannen voor tweede winkel Biostory
1-7-2015 Opening 'De Nieuwe Graanschuur' uitgesteld na vondst asbest
1-7-2015 Focus op toekomst tijdens symposium '250 years Wessanen'
29-6-2015 Ekoplaza, Natuurwinkel en Estafette in top 20 New Retail
29-6-2015 Presentator Marc de Hond gaat voor biologisch eten
26-6-2015 Estafette Utrecht heropend na opfrisbeurt
26-6-2015 Ekoplaza Academie door eerste 29 deelnemers met succes afgerond
24-6-2015 Fusie Ahold en Delhaize: de feiten op een rijtje
24-6-2015 Whole Foods sleutelt aan nieuwe budgetformule
23-6-2015 CBS: 1% meer natuurvoedingswinkels vergeleken met 2007
22-6-2015 Fotoreportage 'Ekoplaza on tour bij de boer'
22-6-2015 Groene Hart-streekproducten nu bij alle Jumbo's in Woerden
19-6-2015 Klantenavond Ekoplaza Stadhouderskade 'zeker voor herhaling vatbaar'
18-6-2015 Marqt streeft naar lagere kostprijs met nieuwe formule
17-6-2015 Estafette en Natuurwinkel aangesloten bij Biowinkelvereniging
17-6-2015 'Veel vrouwen hebben bio-producten in de keukenkastjes'
12-6-2015 Sparen voor een houten fietskrat bij SuperFair
10-6-2015 Biospirit: Spaanse groothandel met Nederlands tintje

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *