Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers geïnteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-11-2014 Marqt nu ook in Amsterdam-Oost
21-11-2014 Horizon gaat gezonde snacks bereiden bij EkoPlaza Nieuwegein
20-11-2014 Fotoreportage Rewe: supermarkt met ruimte voor bio- en convenience
20-11-2014 Proeverij van de Natuur - feestje voor producent, groothandel en winkel
19-11-2014 Niches, e-commerce en fairtrade voor Europa om prijsdruk te keren
19-11-2014 EkoPlaza opent conceptstore in Amsterdam
18-11-2014 Zweden: alleen nog biologische bananen bij City Gross
18-11-2014 Marqt heeft meer winkels nodig om winstgevend te worden
18-11-2014 Switch van verzekeringen naar natuurvoeding blijkt goede zet
17-11-2014 Storingen met 'Doe Maar Lekker Duurzaam-cadeaupasje' Postcode Loterij
17-11-2014 Justnuts Nutty Frutty Tussendoortjes nu bij Jumbo
14-11-2014 Hoogvliet focust op biologisch en bewust assortiment
14-11-2014 Delhaize heeft grootste bio-assortiment van Belgische retail
13-11-2014 België: bio'senza gaat voor zo compleet mogelijk assortiment
10-11-2014 Zichtbaarbeter.nu gaat sluiten
7-11-2014 Pitch je product bij Albert Heijn op podiumdagen
6-11-2014 Make-over voor Organic food for you Cornelis Schuytstraat
6-11-2014 Vernieuwing Natuurwinkel Zoetermeer voltooid
5-11-2014 Landelijke actie Doe Maar Lekker Duurzaam van start
5-11-2014 Britse Aldi start met bio-aanbod voor middenklasse

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Hoeveel is 2 + 3? *