Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

  • Er is afgelopen week geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is ge´ntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers ge´nteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-7-2015 Inventaris PUUR Diemen naar nieuwe natuurvoedingswinkel
21-7-2015 39% voormalige C1000-filialen draait minder onder Jumbovlag
21-7-2015 "Everyone should be able to afford organic"
21-7-2015 "Dementie vaak te voorkomen met gezonde leefstijl"
20-7-2015 Deense discounter Netto: 9% van omzet biologisch
20-7-2015 "Hema en AH investeren in bio omdat ze er geld mee kunnen verdienen"
20-7-2015 Chinese bio-voedselimport geraamd op ongeveer $20 miljoen
20-7-2015 Veel fouten op de kassabon
20-7-2015 Veel Amerikaanse bio-merken in handen multinationals
17-7-2015 Bio-producten nu makkelijker te vinden bij Jumbo
17-7-2015 Grote uitslaande brand bij Marcus Logische Voeding
17-7-2015 "Misvatting dat alle producten bij Whole Foods bio-gecertificeerd zijn"
17-7-2015 PUUR Diemen gaat sluiten
16-7-2015 Wat te doen in een dorp zonder natuurvoedingswinkel?
16-7-2015 Discussie Marqt-oprichter en Volkskrant-journalist duurt voort
16-7-2015 Wetenschap past productcriteria het Vinkje aan
16-7-2015 Hoe gaat Ekoplaza om met producten uit China?
15-7-2015 Prijsverschil tussen A-merk en huismerk gemiddeld 31%
14-7-2015 Vier de zomer, vier de variatie met Estafette
14-7-2015 "Wessanen gaat allereerst bestaande merken versterken"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *