Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers geïnteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

29-9-2016 EkoPlaza gaat landelijk thuisbezorgen met PostNL
28-9-2016 Coop voortrekker in Deense bio-opmars
27-9-2016 Millennials blijken grote biologische consumenten
23-9-2016 Ekoplaza verloot BioBox op marktkraam bakbeurs
23-9-2016 Recordjaar biologische verkoop Italië: +21% tot nu toe
22-9-2016 Geslaagde 'Pak je Kans' actie bij Ekoplaza
20-9-2016 "De consument waardeert ons laagdrempelige concept"
19-9-2016 De Koehoorn viert 40-jarig bestaan met gratis lunch
19-9-2016 Bio-Planet meest fietsvriendelijke winkel van Halle
19-9-2016 Ekoplaza via Alibaba naar China
16-9-2016 färm wil naar 16 winkels in 2019
16-9-2016 Deelnemers 'Verkiezing beste biologische winkel' gezocht
15-9-2016 'Historisch toilet' legt bouw in voormalig Natuurwinkel-pand stil
14-9-2016 Blauwe Vinkje verdwijnt definitief
14-9-2016 Biologische omzet +11,5% naar 1,3 miljard euro in 2015
14-9-2016 Supermarkten: consument zelf veroorzaker voedselverspilling
13-9-2016 Hoogvliet stunt met biologisch
9-9-2016 "Veel niet biologisch georiënteerde mensen komen hier hun boodschappen doen"
9-9-2016 SuperFair stelt groeiambities bij
9-9-2016 Bio-aandeel Denemarken hoogste ter wereld

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *