Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers geïnteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-10-2017 "Bio meer schapruimte dan het op marktaandeel zou verdienen"
17-10-2017 Bescheiden rol voor bio op World Food Day Rdam
12-10-2017 Alnatura Super Natur Markt viert 30-jarig jubileum
11-10-2017 Kaasdag Ekoplaza brengt beleving naar de kaasafdeling
10-10-2017 Duits onderzoek naar biologische supermarkten 2017
10-10-2017 Biologische Odin-winkel Alkmaar verwelkomt 500e lid
5-10-2017 "Jubileumactiviteiten tonen sociale karakter van de Groene Passage"
4-10-2017 Oogstfeest bij Natuurwinkel
4-10-2017 Afzet bio Verenigd Koninkrijk bereikt dit jaar waarde van €2,5 miljard
2-10-2017 Franprix lanceert biologisch winkelconcept Noé
29-9-2017 Origin’O brengt biologische voeding naar Aalst
29-9-2017 Biologische webwinkel Hofweb gaat landelijk
29-9-2017 "Bio10daagse kan drempel speciaalzaak verlagen"
29-9-2017 Albert Heijn gaat met Rappie binnen twee uur bezorgen
26-9-2017 Mistdeken biedt groenten verkoeling bij Ekoplaza in Eindhoven
26-9-2017 Coop introduceert bioafbreekbare vleesverpakkingen voor bio-vlees
22-9-2017 Bio-assortiment Aldi afgelopen jaar bijna verdubbeld
21-9-2017 Fotoreportage: Bio Standhouders op Gastvrij Rotterdam '17
21-9-2017 "Uitstraling nu toegankelijker voor een breder publiek"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *