Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duurzame consument doorstaat crisisjaren

Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative vrijwel constant op vijftien procent. Hoewel ook de duurzame consument de huidige recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat vijftien procent van de consumenten een duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 circa 2 miljoen volwassen consumenten.

'Cultural Creative' is een begrip dat is geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.

Naast Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog) niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep beslaat ruim twaalf procent van de Nederlanders (2007: veertien procent).

Bewuste consumenten met een eigen mening

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.

Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze zijn vaker dan andere burgers geïnteresseerd in de politiek. Zeven op de tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van achttien jaar en ouder is vier op de tien deze mening toegedaan.

Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives

In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden.

Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.

Bron: MarketResponse

Publicatiedatum: 10-11-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-10-2014 Recordaantal winkels doet mee aan Fairtrade-Week: 4.300
23-10-2014 De consument van gisteren, vandaag en morgen
23-10-2014 Fotoreportage Whole Foods, Durham
22-10-2014 Oostenrijk: denn's Biomarkt breidt uit
20-10-2014 Verkoop bio-producten kent forse groei bij Hoogvliet
20-10-2014 ING: Omzetgroei supermarkten loopt terug, omzetvolume stijgt
17-10-2014 EkoPlaza-medewerkers doen met klanten mee aan Arkervaartloop
17-10-2014 Consument let meer op duurzaamheid bij aankopen
17-10-2014 'Duurzaamste onderneming van Heemstede': 4 winnaars
16-10-2014 Worstenverslinder Peter in 'Kat in de Stad'
16-10-2014 EkoPlaza Wassenaar sponsort jeugdteams Blauw Zwart
16-10-2014 Delen en discussiëren over thema 'Wat is er met ons eten gebeurd?'
15-10-2014 Klanten EkoPlaza doneren 472 biologische pakketten aan Voedselbanken Nederland
15-10-2014 Perry Falter (Ecoville) op bezoek bij bio-collega's in Tokio
13-10-2014 Bio-streekwinkel opent in Zeist
13-10-2014 Prijs nog steeds doorslaggevend voor Belgische consument
10-10-2014 EkoPlaza blijft topsporters CTO Amsterdam beleveren
10-10-2014 Uit Winkelen in Arnhem: Opvallend veel winkeliers die biologisch, sociaal of duurzaam ondernemen
9-10-2014 Gezondheidsbeurs bij Baarns Reformhuis
8-10-2014 Natuurwinkels reiken biologische (oog-)appeltjes uit op basisscholen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Hoeveel is 2 + 3? *