Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Zichtbaarheid in supermarkten is al enorm verbeterd"

Bio+ groeit door en breidt assortiment verder uit

Tholen - Het assortiment van Bio+ wordt steeds completer. Dit blijkt volgens Henk Gerbers ook duidelijk uit het Bio+ kookboekje. "Het aandeel van onze producten in deze recepten is erg groot. Hiermee kan men niet alleen verantwoord, maar ook lekker koken." De ondernemer ziet overigens nog voldoende groeimogelijkheden. Zo blijft de Stichting Merkartikel Bio+ samen met haar inmiddels bijna veertig licentiehouders werken aan de vervaardiging van nieuwe producten.

De groei van Bio+ wordt ook door de cijfers ondersteund. In 2010 zijn er vijftig producten aan het assortiment toegevoegd, in 2011 zullen dit er in totaal ongeveer veertig zijn. Vorig jaar is de omzet van Bio+ in de retail met circa 35 procent toegenomen, en in de eerste helft van dit jaar groeide Bio+ zelfs meer dan 45 procent. Voor de komende jaren wordt een verdere omzetgroei van tien tot twintig procent per jaar verwacht.


De benodigdheden voor Saltim bocca

Als verklaring voor deze groei noemt Henk het feit dat steeds meer supermarkten een steeds breder biologisch assortiment opnemen. "Als het er niet ligt wordt het ook niet verkocht." De beschikbaarheid is duidelijk toegenomen, ook in kleinere supermarkten en buiten de Randstad is inmiddels al een ruim bio-aanbod te vinden. "Veel supermarkten zijn van 10/15 bio-producten naar 70 tot 100 gegaan. De zichtbaarheid van de biologische producten is hiermee enorm verbeterd. Daarnaast staan steeds meer consumenten open voor het kopen van lekkere producten die op een natuurlijke wijze groeien op een gezonde bodem."


Smaaktesten

De doelstelling van Bio+ is om producten net zo duur of zelfs goedkoper dan een A-merk aan te bieden. Qua smaakbeleving moeten de producten gelijkwaardig of beter zijn dan een A-merk. "Daarom zijn onze consumenten smaakpanels waar de producten blind geproefd worden belangrijk."

Deze tests worden zowel met nieuwe als bestaande producten gehouden, op het kantoor in Nijkerk. "We nodigen steeds vijftien consumenten uit. Zij vergelijken onze producten met een soortgelijk product van Puur&Eerlijk, een A-merk en een private label. Onze producten komen over het algemeen goed uit die tests."

"Door het periodiek benchmarken van onze bestaande producten houden we goed in beeld waar we staan qua smaakbeleving. We vragen ook welk product de deelnemende consumenten denken dat het biologische product is. Ze denken meestal dat het lekkerste product ook het biologische product is." Als een Bio+ product niet goed scoort in het panel wordt ook naar de verkoopcijfers gekeken. In samenwerking met de betreffende licentiehouder wordt vervolgens een verbeterplan gemaakt.

Voor meer informatie:

Henk Gerbers
Stichting Merkartikel Bio+
Paasbosweg 18-20
3862 ZS Nijkerk
033 4220036
info@bio-plus.nl
www.bio-plus.nl