Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Wij raken enthousiast van een oprecht verhaal'

Prioriteiten volgens Triodos Bank: Ketenverkorting en professionalisering

Tholen – Impactvolle investeringen. Daar draait het om bij Triodos Bank. "We gaan voor impactvolle kredieten. Daarom vragen onze medewerkers bedrijven altijd waar men het geld voor wil hebben. Een project moet iets goeds teweeg brengen", vertelt Anne Marie de Blieck. Zij is manager kredietverlening Middenbedrijf. "Om impact te hebben is het vaak noodzakelijk om verbindingen tot stand te brengen. Wij brengen een boer daarom graag in contact met een bedrijf dat zijn producten zo goed mogelijk op de markt kan zetten, wat dat betreft is fairtrade een pleonasme."

Anne Marie ziet ook een grote toekomst voor ketenverkorting. "Een geitenboer die zelf zijn producten verpakt en verhandelt. Over dat soort bedrijven ben ik erg enthousiast, zij zijn dan ook van harte welkom bij deze bank." Haar collega Alain Cracau is het hier helemaal mee eens. "Ik merk dagelijks hoe enthousiast de accountmanagers over de projecten zijn." Hij vertelt dat het bij Triodos Bank draait om persoonlijk contact. Dit past ook bij de sector. "Hier krijg je een echt mens aan de telefoon. Wij raken enthousiast van een verhaal dat eruit springt en aanspreekt voor wat betreft het bewegen van meer verduurzaming in voeding. Daar doen we graag een stapje extra voor."


Alain en Anne Marie van Triodos Bank

Een voorbeeld van een initiatief dat Triodos Bank graag steunt is Oggu. "Dit initiatief, echte biologische frisdrank spreekt een brede groep aan. Zij kijken echt verder, stappen niet zomaar de biologische sector binnen." Alain is ook enthousiast over Willem & Drees. "Zij verbinden lokale biologische producenten met consumenten via de reguliere supermarkt. Dit is echt een stap in de goede richting om een breed publiek aan te spreken en te verbinden met boeren. Het is toch te gek voor woorden dat je appelen van een regionale teler niet bij de supermarkt in de buurt kunt kopen? Dit terwijl die telers vaak juist moeite hebben met de afzet van hun producten."

De droom van Triodos Bank is om de hele keten voor duurzame voeding te financieren en daarmee juist ook integraal te versterken. De biologische sector is groeiende, maar de sector kan verder professionaliseren. Bijvoorbeeld door de vraag meer lokaal in te vullen. Ook wil Triodos Bank de lijnen zo kort mogelijk maken. Alleen dan kan de sector volgens Alain met kracht zich verder ontwikkelen. "De groei is eigenlijk niet te stuiten. Zaak is nu om korte en sterke ketens te realiseren, door met de diverse marktpartijen samen te werken."


De nieuwe campagne van Triodos Bank: Volg je hart – Gebruik je hoofd – Triodos Bank

Alain ziet dus veel kansen voor boeren die zelf hun producten verwerken en deze in de eigen regio verkopen. Ook is het volgens hem van groot belang dat er meer bio-melkveehouders bijkomen. "De consumptie is al groeiende en de melkprijzen gangbaar zijn goed genoeg om de omschakelkosten te dragen. Daarom is dit hét moment om over te schakelen op biologisch. Ook moedig ik bestaande bio-boeren aan om op te schalen. Ik hoop dat ze dit aandurven. Er zijn gewoon heel veel kansen die nu niet gegrepen worden. Dat is zonde."

Voor meer informatie:

Anne Marie de Blieck en Alain Cracau
Triodos Bank
Utrechtseweg 44
3704 HD Zeist
030 6942700
www.triodos.nl