Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




World Prosperity Organization:
Stimuleer bio-olijfolieproductie door olijfbomen te adopteren

Biologisch voedsel rechtstreeks geproduceerd voor de consument, zónder tussenhandel en met eerlijke prijzen voor de consument en goede inkomsten voor de boer. Dat is de visie van Johan van Tolie van de World Prosperity Organization, die zelf een initiatief is gestart om dit ook daadwerkelijk te bereiken. Niet alleen heeft dit een financieel voordeel, maar uiteindelijk gaat het er om dat biologisch voedsel gezonder is en veel lekkerder.

"Er is meer behoefte aan biologisch voedsel en Europees gezien wordt er te weinig geproduceerd", zegt Johan Tolie. "Dat geldt ook voor Nederland, waar het er door de regeltjes en de prijs van land, vaak niet rendabel is voor boeren om biologisch te verbouwen. We moeten weer terug naar de oorsprong van het boer-zijn, waarbij de producten direct van het land naar de klant gaan. Door de consument direct te betrekken bij de productie, kan er meer bereikt worden. Daarnaast zal er minder verspilling zijn en een efficiënter gebruik van de natuurlijke hulpbronnen."

De World Prosperity Organization

De Stichting World Prosperity Organization is opgericht met één doel voor ogen: het wereldwijd vergroten van het biologisch landbouwareaal, waarbij eerlijke handel en eerlijke consumentenprijzen worden nagestreefd en niet-biologisch producerende boeren worden gestimuleerd om over te stappen op biologische landbouw. Dit wil de stichting in eerste instantie bereiken door consumenten te laten beleggen in duurzame landbouw in Zuid-Europa voor de productie van biologische olijfolie.

CSA Farms

Het principe van direct leveren van de boer aan de consument is niet nieuw: in Amerika bestaat bijvoorbeeld het initiatief van de CSA Farms (Community Supported Agriculture). Hierbij verkoopt de boer aandelen aan de consument in bepaalde voedselproducten, zoals een kist groenten, die deze weer geleverd krijgt wanneer ze geoogst worden. Op deze wijze heeft de boer een goede cashflow en krijgt de consument verse producten.

De olijfboomgaard als inspiratie

Johan heeft zelf tien jaar lang in het hotelvak gewerkt en is in Portugal een hotel aan het opzetten, waarbij duurzaam gebouwd wordt. Tijdens de voorbereidingen van zijn hotelproject liep hij tegen een olijfboomgaard aan. Dat bracht hem op het idee om op een duurzame manier olijfolie te gaan produceren, waarbij de consument zijn of haar eigen olijfboom kan adopteren. Dit is wel een project voor langere termijn, daar de bomen pas na vier jaar echt de olie gaan produceren. Deel van de opbrengsten van dit project gaan naar een stichting, die zich zal inzetten om biologische landbouwbedrijven in Nederland op te zetten, waar de consument ook weer direct bij betrokken kan worden. De olijfboomgaarden zijn in Spanje en worden ingericht zoals de oude Grieken en Romeinen dat deden: met veel ruimte en rust. Olijfolie geldt al eeuwen als zeer gezond.

Voor meer informatie:

www.worldprosperityorganization.org

Bron: De Betere Wereld

Publicatiedatum: 31-3-2011

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-2-2018 "De grootste trend is en blijft veganistische voeding"
20-2-2018 Max's Mints wint Best New Product Award
12-2-2018 Nestlé neemt meerderheidsbelang in natuurvoedingbedrijf Terrafertil
9-2-2018 Toegang tot veel omschakelproducten vanuit Duitse markt
9-2-2018 Biologische, suikervrije lolly's van tapiocavezels
8-2-2018 Gemiddelde Brit heeft hart van chocola
8-2-2018 Drie bio-bedrijven in top 5 Cornflakeswijzer
8-2-2018 Bio-crackers van Le Pain des Fleurs nu ook in pocketformaat
7-2-2018 "Vraag naar biologische saffraan in de lift op Horecava"
6-2-2018 Colruyt Group roept bio-tortillachips terug
2-2-2018 Nutridia voegt nieuwe notenpasta’s toe aan huidige gamma
1-2-2018 Little Love valt in de prijzen op ISM
29-1-2018 Naakte haver van Groningse bodem
26-1-2018 Ontheffingsaanvraag nodig voor gebruik gangbaar uitgangsmateriaal dragon
23-1-2018 Vivani-repen in een nieuw kunstzinnig jasje
23-1-2018 Rico Verhoeven in Zonnatura-commercial
22-1-2018 Lovechock presenteert 'Love Warrior'-campagne
19-1-2018 Vet verbranden met muesli eten
16-1-2018 De Smaakspecialist: behind the scenes
15-1-2018 Rijstvellen voor Vietnamese summer rolls

 

Reacties:


Dank je wel voor dit artikel. Het beschrijft de situatie prima. Ook via Olivarera is het mogelijk olijfbomen te adopteren en wel vanwege de redenen die hierboven beschreven worden. Op de website lees je waarom Olivarera daarmee gestart is en op welke manier de kleine olijfboer extra steun ontvangt. In feite komt het neer op een gegarandeerde afname van 4 liter per jaar en een extra donatie voor de boer. Specifieke informatie over het adoptieplan is te lezen op dit gedeelte van de site. www.olivarera.eu/adopteer-een-olijfboom
Team Olivarera, Álora - 29-11-2017 23:50:39


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *