Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Martin Pietersma (AgroFair): "Fairtrade en bio zitten hier 100% in het DNA"

Van supermarktinkoper naar leverancier

Tholen - Als AGF-inkoper bij achtereenvolgens Hoogvliet en PLUS deed Martin Pietersma de afgelopen 13 jaar de nodige retail- en AGF-ervaring op. Tegenwoordig is hij vanuit AgroFair actief vanuit de andere kant van het spectrum. "Dat is enorm leerzaam. Vanuit de retailkant kijk je vooral naar de continuïteit en kwaliteit van levering en de kwaliteit van de producten. Als leverancier kijk je daarnaast veel meer naar de kwaliteit van het proces!"

Martin is bij Agrofair aangesteld voor business development en sales van alle producten buiten de bananentak van het bedrijf. "Ik heb met ontzettend veel plezier bij de supermarkten gewerkt, maar was toe aan iets anders. Binnen de sector zit je dan al snel aan de leverancierskant. AgroFair kende ik als leverancier - PLUS was de eerste die in 2010 volledig overstapte op Fairtrade bananen - en ik was altijd onder de indruk van de cultuur, professionaliteit en het kennisniveau binnen het bedrijf. Voor mij is het dan ook een grote uitdaging de activiteiten verder uit te bouwen."



Solidale Italiano
Eén van die uitdagingen is het project Solidale Italiano. Samen met AgroFair Italië en teler consortium BIA is dit project gezamenlijk gestart. Uitgangspunt is dat alle producten volledig biologisch is gezamenlijk met het sociale component. Vanuit de overtuiging om de telers een eerlijke prijs en de medewerkers een eerlijk loon en opleiding te bieden. Van daaruit ontstond de vraag om volgens een nieuw Europees fairtrade model de verkoop van lokaal product buiten Italië op te starten. "Het belangrijkste doel is de promotie van producten van Italiaanse coöperaties, consortia en telers die werken volgens de fairtrade standaarden. We werken samen met BIA consortium bestaande uit een tiental telers en hebben daardoor toegang tot alle AGF-producten die in Italië worden geteeld. Tot het assortiment behoren onder meer lokale specialiteiten als blauwe en witte pitloze druiven, Siciliaanse citroenen, bloedsinaasappelen en we hebben jaarrond aanvoer van verpakte, ongewassen Italiaanse slasoorten."

"Uitgangspunt is dat het volledige aanbod bestaat uit biologisch product en daarbij is de sociale component natuurlijk ook erg belangrijk. Telers moeten voor 100% een goede prijs krijgen voor hun producten. Met name in het zuiden van Italië zijn er de laatste jaren veel schandalen geweest omtrent de uitbuiting van arbeidskrachten. Een zuivere productieketen waarin alle partijen eerlijk beloond worden, is dan ook hard nodig. De fairtrade premie zorgt voor een betrouwbaar inkomen en zorgt ervoor dat zij niet in de armoede terecht komen. Hierdoor kunnen ze een betere plek verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Dankzij de biologische teeltwijze, geven wij daarnaast ook blijk van ons respect voor natuur en milieu", aldus Martin. 

AgroFair importeerde in 1996 's werelds eerste fairtrade-bananen naar de EU en nog altijd vormen de bananen de belangrijkste tak van het bedrijf. Doelstelling is om de komende jaren ook met andere producten te groeien. "We importeren al een flink volume ananas, citrus en exotisch fruit, maar willen daarin de komende jaren gaan uitbreiden. Zo zijn we van plan om dit jaar te starten met directe import van biologische avocado's uit Mexico en Peru. Ook papaya's zie ik binnen de exotencategorie wel een hardloper worden. Daarnaast heeft AgroFair dankzij haar samenwerking met Nautilus Organics de beschikking over het 'gangbare' biologische pakket, zodat we een totaalpakket kunnen leveren."

Partners
De klanten -AgroFair spreekt liever over partners - zijn volgens Martin steeds meer ontvankelijk voor fairtrade en biologische producten. "Zwitserland loopt hierin nog altijd voorop, maar ook in Nederlandse supermarkten ontwikkelt het bio- en fairtrade-aandeel zich hard. Supermarkten vinden het belangrijk om te weten waar hun producten vandaan komen en of de leverancier een eerlijke prijs krijgt. We zijn nu intern aan het onderzoeken of PlanetProof ook binnen onze filosofie past. Overigens hebben we ook binnen de Europese groothandels veel partnerships."

Op de vraag of de machtsverhoudingen in de keten altijd exemplarisch zijn voor een fairtrade-aanpak van supermarkten, antwoordt de voormalig inkoopmanager: "Ik blijf de mening toegedaan dat dit niet de schuld is van de retailers. Het gaat om de juiste samenwerking in de keten en daar moet ieder zijn verantwoordelijkheid in nemen. En natuurlijk is de retailer de laatste schakel naar de klant toe, maar ik ben ervan overtuigd dat de retailer bereid is om te betalen voor een onderscheidend product. En natuurlijk houd je altijd een prijsdiscussie. Daarin is mijn positie als leverancier nu ook anders geworden, maar dat wist ik vooraf."

Professionalisering biologische sector
AgroFair gelooft heilig in biologisch product volgens de in de EU geldende bio-regels. "De biologische sector heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en gaat kwalitatief steeds meer conventioneel achterna. Dat is een goede ontwikkeling. Doordat de sector groter en professioneler wordt, komen er, zeker in combinatie met fairtrade, alleen maar meer kansen in de markt. Het is een goede zaak dat veel supermarkten werken aan de reductie van plastic. Wij zijn een voorstander van onverpakt product, zolang een verpakking niet bijdraagt aan de houdbaarheid en de kwaliteit van de producten. Wel moeten we goed nadenken over alternatieven. Laserbranding is een mooie techniek, maar nog niet goed toepasbaar op alle producten. Ook beperkt laserbranding zich tot een huismerk of private label, terwijl je in deze tijd niet zonder barcode kunt. Maar we juichen alle initiatieven om te komen tot een reductie van plastic toe."

In de periode dat hij voor het Barendrechtse bedrijf werkt, is Martin nog meer overtuigd van zijn keuze. "In alles wat AgroFair doet zoeken wij met onze pioniersgeest naar sociale, duurzame projecten en producten die de situatie van de lokale bevolking verbeteren. Het gaat niet om het stickertje, maar om het verhaal. Dat zit zo diep in het DNA van het bedrijf, zo zijn telerscoöperaties uit verschillende landen voor 30% aandeelhouder van AgroFair. We zijn niet bang om onze nek uit te steken. Dat maakt het werk hier elke dag weer een uitdaging en een feestje in sales!"

Voor meer informatie:
Martin Pietersma
AgroFair
Koopliedenweg 10
2991 LN Barendrecht
Tel: 0180-643979
Mob: 06-23911305