Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kleinere winkels zorgen dat boeren kleinschaliger kunnen werken"

Sinds 2000 kunnen mensen uit het Limburgse Neerpelt en omstreken voor hun biologische aankopen terecht bij Bio Shop Klimop. Toen nam Maarten Beyen de natuurvoedingswinkel over waar zijn ouders inkopen deden. Groot was zijn verbazing toen bleek dat slechts 20 procent van het aanbod biologisch was.

Meer dan 96 procent bio

Maarten: "Voorheen dacht ik dat alles wat je in biowinkels kon kopen ook effectief biologisch was. Dat zou voor winkeliers toch het uitgangspunt moeten zijn, ook al is dat niet altijd makkelijk. Een paar jaar geleden zat ik volgens het Biogarantie-schappenplan op 92 procent bio. Inmiddels haal ik meer dan 96 procent."

Een probleem is dat er niet voor alle producten geschikte biologische alternatieven bestaan. Het is als winkelier ook niet eenvoudig om door de bomen het bos te blijven zien.



Maarten: "Vooral voor non-foodproducten als natuurcosmetica moet je kritisch blijven. De wetgeving is daar niet zo streng. We krijgen heel wat vertegenwoordigers over de vloer die bijna altijd zeggen dat hun producten natuurlijk zijn, ook al blijkt dat na verder onderzoek niet het geval."

Maarten heeft dan ook bijna een dagtaak aan het vinden en vergelijken van nieuwe producten."“Via internet ben ik voortdurend leveranciers aan het vergelijken. Ik doe veel kennis op en geef die dan door aan mijn personeel, onder meer aan mijn ouders die mee in de zaak werken. Als een klant aan mij iets vraagt, dan geef ik uitgebreid informatie. Die trekt soms grote ogen als ik zeg dat een bepaald product niet biologisch is."

In de afgelopen 20 jaar is de klant kritischer geworden. "Fruit en groenten mogen niet te veel plekjes meer hebben en wie vandaag een bestelling plaatst, verwacht de levering al de volgende dag."



Ecologie boven economie

Ecologische keuzes maken in plaats van economische: het is een van Maartens stokpaardjes. In de winkel dus FSC-gelabeld hout en papier, en geen plastic zakjes of potjes voor de klanten. "De beste verpakking is natuurlijk geen verpakking. Leg je groenten thuis gewoon los in de kast, dat gaat even goed."

Maarten is met zijn winkel aangesloten bij de Bio Shop-groep. "Voor kleinere winkels heeft zo’n samenwerking baat. We werken met voorkeursleveranciers en kunnen samen kortingen afdwingen. Anders dan bij een franchise kan ik als winkelier mijn eigenheid bewaren. En van het contact met andere winkeliers worden we allemaal wijzer."

Sowieso is zo’n samenwerking in het huidige winkellandschap belangrijk om te overleven. Maarten: "Supermarkten hebben heel veel macht. Het is goed dat klanten beseffen dat onafhankelijke winkels voor diversiteit zorgen. Kleinere winkels zorgen er ook voor dat boeren kleinschaliger kunnen werken en dat is beter voor het milieu."

Tot slot heeft Maarten nog een boodschap aan de Vlaamse overheid: "Waarom moeten biobedrijven eigenlijk hun controlekosten betalen? Eigenlijk zou je hier ook het principe 'de vervuiler betaalt' kunnen toepassen en die controlekosten laten betalen door bedrijven die op een vervuilende manier produceren. Zo geef je ook stimulansen aan een duurzamere samenleving."

Voor meer informatie: www.bioshopklimop.be

Bron: BioForum Vlaanderen

Publicatiedatum: