Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiende interesse in biologische huidverzorging in India

Biologische en veganistische producten zijn de nieuwste 'must-have' voor liefhebbers van beauty en huidverzorging. Consumenten blijken dan ook steeds bewuster te worden van het belang van het gebruik van producten zonder chemicaliën.

De opkomst van biologische merken in India wordt dan ook aangedreven door consumenten die steeds meer aandacht schenken aan de ingrediënten die in hun verzorgingsmiddelen zitten en wat het effect van het langdurig gebruik van deze middelen is, vertelt Vishal Bhandari, de oprichter van SoulTree.

"Deze toenemende bewustwording heeft geleid tot een groeiende vraag naar natuurlijke en duurzame producten in verschillende industrieën," vertelt Bhandari.

Rahul Agarwal, directeur van Organic Harvest, zegt dat deze trend een platform biedt voor Indiase merken die een nichemarkt voor zichzelf creëren en exclusieve lijnen van biologische verzorgingsmiddelen introduceren. 

"Deze producten geven langdurende resultaten en zijn zeer verzorgend voor de huid. Er wordt dan ook gezegd dat huidverzorgingsproducten als voeding voor de huid zijn die zowel de goede als slechte ingrediënten absorberen...De keuze is dus aan ons - smeren we biologische stoffen of chemicaliën op ons lichaam?", zo voegt hij toe. 

Biologische producten zijn gecertificeerd door wereldwijde organisaties als EcoCert, OneCert en Natrue, vertelt Agarwel. Hij gaat verder: "De certificering van een product is het bewijs dat de grondstoffen die gebruikt worden om een product te maken komen van biologisch geteelde planten. Hierbij worden bovendien geen chemische bemesting, onkruid- of ongediertebestrijdingsmiddelen gebruikt." 

De markt zal de komende vijf jaar een snelle groei doormaken, vertelt Cyril Feuillebois, beauty expert en directeur van Kronokare.

"De Indiase biologische beauty markt zal jaarlijks met 13-18% groeien - dit is nog meer dan in Amerika en Europa," vertelt Feuillebois. 

De houdbaarheid van deze producten is echter een belangrijke factor die de interesse in bepaalde verzorgingsproducten kan beïnvloeden. Dit is ook een van de redenen dat de meeste mensen de voorkeur geven aan bekendere merken die langer houdbaar zijn, onafhankelijk of deze chemische stoffen bevatten. 

Feuillebois: "Biologische producten bevatten een ander soort, plantaardig conserveringsmiddel. Hun houdbaarheid is inderdaad korter dan van chemische cosmetica, maar lang genoeg om een behoorlijke periode te kunnen gebruiken. Bovendien zijn er enkele voorzorgsmaatregelen die genomen kunnen worden waardoor biologische producten langer gebruikt kunnen worden, zoals de producten op een koele, droge plek bewaren en aanbrengen met een schoon make-up kwastje." 

Arush Chopra, de directeur en medeoprichter van Just Herbs zegt echter dat de houdbaarheid slechts voor bepaalde producten een probleem is. 

"We gebruiken geen harde conserveringsmiddelen als parabenen, maar natuurlijke middelen zoals een zelfconserverende olie of veilige synthetische stoffen. Deze laatstgenoemde zijn niet-natuurlijk, maar zijn goedgekeurd door een gecertificeerde instantie voor het gebruik in biologische producten," zo laat hij weten.

Bron: The Quint
Publicatiedatum: