Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerjan Snippe, Bio Brass

Bioteler denkt vanuit het schap

Tholen - In eerste instantie startte hij Bio Brass omdat biologische groenten een veelbelovend marktsegment was, ondertussen wordt hij steeds idealistischer. Biologisch is geen 'waardecreatietruc' door op een product een certificaat te mogen plakken, vertelt Gerjan Snippe van Bio Brass, teeltbedrijf voor biologische vollegrondsgroenten. "Het gaat om een gezonde en duurzame bedrijfsvoering in samenwerking met alle stakeholders." De focus ligt bij Bio Brass niet alleen op biologische teeltmethoden. Dat is slechts de basis. Met de andere spelers in de keten wordt nauw samengewerkt. Gerjan: "Ik denk vanuit het schap."


Gerjan Snippe vertelt over de biologische teeltmethoden

Na de start van Bio Brass zette Gerjan al snel een korte keten op met supermarkt Tesco die op zoek was naar een leverancier, iets wat via de tussenhandel niet lukte. Gerjan: "De samenwerking pakte heel mooi uit waardoor de omzet in biologische groenten in de supermarkt steeg. We toonden aan dat het anders kan, het imago van bio - niet zo mooi en wel duur- schrikt af." De samenwerking leidde tot een 40 tot 50 procent kostenreductie en versere, dus mooiere producten door een goed afgestemde keten. Producten worden veelal op het teeltbedrijf bewerkt en verpakt, waar mogelijk al op het land tijdens de oogst. Hiermee worden onnodige kosten voorkomen, is het product minder lang onderweg en kunnen reststromen gebruikt worden als bijvoorbeeld veevoer.


Oogsten van de volle grond is begonnen, week 23 was de kick off seizoen 2018

Vormgeven aan groei, de focus op de keten en het behouden van het biologische karakter is een puzzel. "Ons bedrijf heeft als doel zo efficiƫnt mogelijk te verbinden en dit te combineren met rust, ruimte en afwisseling in de teelt. Aan de andere kant zorgen we er ook voor dat de inkopers geen hoofdpijn hebben over de beschikbaarheid. Deze combinatie maakt het mogelijk dat steeds meer mensen kunnen genieten van mooie, gezonde, betaalbare, maar bovenal lekkere en aantrekkelijke biologische groenten", vertelt Gerjan.



Het teeltareaal van Bio Brass bestaat uit zo'n 250 hectare bloemkool, broccoli, koolsoorten, bleekselderij, pastinaak en diverse slasoorten. Deze zijn hoofdzakelijk bestemd voor de Hollandse, Britse, Duitse en Scandinavische markt. De ene teelt vraagt meer van de grond dan de andere. Gerjan: "Door teeltrotatie hebben we hier zo'n 2.000 hectare grond voor nodig. Deze schaal en specialisatie is alleen mogelijk door een unieke samenwerking tussen vier aangesloten grondpartners.


Na de oogst

Beetz
Vanuit die filosofie is ook Beetz ontstaan. "Bieten kunnen een mooier, belangrijker en waardevoller onderdeel worden van het voedingspatroon en daarmee ook van de categorie groente en fruit. Door vanuit een categoriebenadering de teelt, verwerkingsmogelijkheden en productontwikkelingen met elkaar te verbinden, kunnen we deze missie waarmaken", gelooft Gerjan. Binnen een gezonde vruchtwisseling op de teeltbedrijven in Nederland en Spanje wordt de basis, de biet, geteeld. Maat, zoetheid, versheid en type eindproduct bepalen de planning en teeltspecificaties waaronder dit plaats vindt. Op het teeltbedrijf in Nederland worden de producten verwerkt tot de verschillende eindproducten. De faciliteiten zijn zo ontwikkeld dat er vanuit de categoriewens gestuurd kan worden qua specificatie en presentatie."


Foto's van Facebook, Biobrass

Voor meer informatie
Bio Brass
Winkelweg 57
3896 LH Zeewolde
T +31 36 522 84 30
www.biobrass.nl
Publicatiedatum: