Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groei van biologische voeding in supermarkten zet door

De omzet van producten met het biologisch keurmerk groeide in 2017 door met met 6%. In 2017 nam de omzet van onafhankelijk geborgde keurmerken in supermarkten met 30% toe. Vandaag publiceerde de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI de omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken over 2017. Bionext, de ketenorganisatie van de biologische sector, is blij met de omzetgroei van biologisch. "Het is positief dat consumenten steeds vaker kiezen voor een duurzaam keurmerk."


 
Bavo van den Idsert, directeur van Bionext: "de groei ligt weliswaar wat lager dan in 2016 maar Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in de monitor en juist daar groeide biologisch in 2017 heel hard. De omzet van biologisch groeide, nog zonder de flinke groei bij Aldi en Lidl, met 44 miljoen. De totale omzet van biologisch in de supermarkten lag in 2017 op 779 miljoen. Het aanbod in biologisch groeit langzaam mee met de vraag. Dit heeft te maken met de omschakelperiode. Het aanbod kan niet heel snel bijschakelen, terwijl supermarkten wel grote leveringszekerheid willen hebben. Dit vertraagt bijvoorbeeld de groei bij het varkensvlees."

830 miljoen meer

De Monitor Keurmerken Retail omvat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, EKO, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,6 miljard. Het positieve signaal is dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De Monitor wijst uit dat consumenten het afgelopen jaar 830 miljoen euro meer besteedden aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging van maar liefst 30% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bekijk ook de volgende berichten: IRI Keurmerken en Keurmerken Monitor 2017

Voor meer informatie: www.bionext.nl
Publicatiedatum: