Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Groei van biologische voeding in supermarkten zet door

De omzet van producten met het biologisch keurmerk groeide in 2017 door met met 6%. In 2017 nam de omzet van onafhankelijk geborgde keurmerken in supermarkten met 30% toe. Vandaag publiceerde de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI de omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken over 2017. Bionext, de ketenorganisatie van de biologische sector, is blij met de omzetgroei van biologisch. "Het is positief dat consumenten steeds vaker  kiezen voor een duurzaam keurmerk."


 
Bavo van den Idsert, directeur van Bionext: "de groei ligt weliswaar wat lager dan in 2016 maar Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in de monitor en juist daar groeide biologisch in 2017 heel hard. De omzet van biologisch groeide, nog zonder de flinke groei bij Aldi en Lidl, met 44 miljoen. De totale omzet van biologisch in de supermarkten lag in 2017 op 779 miljoen. Het aanbod in biologisch groeit langzaam mee met de vraag. Dit heeft te maken met de omschakelperiode. Het aanbod kan niet heel snel bijschakelen, terwijl supermarkten wel grote leveringszekerheid willen hebben. Dit vertraagt bijvoorbeeld de groei bij het varkensvlees."

830 miljoen meer

De Monitor Keurmerken Retail omvat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, EKO, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,6 miljard. Het positieve signaal is dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De Monitor wijst uit dat consumenten  het afgelopen jaar 830 miljoen euro meer  besteedden aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging van maar liefst 30% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bekijk ook de volgende berichten: IRI Keurmerken en Keurmerken Monitor 2017

Voor meer informatie: www.bionext.nl

Publicatiedatum: 13-6-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

15-8-2018 De Groene Hond opent 25 augustus
13-8-2018 Alnatura breidt haar directie uit
10-8-2018 Groeiende Thaise bio-markt heeft nog zijn problemen
9-8-2018 Supermarkten halen 23,3% van de omzet uit producten met korting
9-8-2018 Vitaminstore ziet ruimte voor 20 extra Nederlandse winkels
8-8-2018 Kleinere Duitse natuurvoedingswinkels strijden om te overleven
7-8-2018 "Verkoop van glutenvrije producten sinds 2014 bijna verdubbeld"
6-8-2018 Carrefour neemt Franse bio-keten So.bio over
6-8-2018 Marqt maakt opnieuw geen winst
19-7-2018 Denn's Biomarkt wordt nog regionaler
18-7-2018 "Bio moet meer zijn dan voeding alleen"
18-7-2018 VS: Albertsons begint met Instacart biologische online supermarkt
16-7-2018 Merendeel Vlaamse consumenten schat milieu-impact aankoop bio-producten laag in
16-7-2018 Wasteless test systeem met 'tht-kortingen' in Nederland
16-7-2018 Nieuw-Zeeland: Heeft de biologische sector nieuwe regels nodig?
12-7-2018 Ekoplaza: eerste 'gifvrije supermarkt' van Nederland
12-7-2018 Bezorgdienst Ekoplaza scoort 7,9 in consumentenonderzoek
12-7-2018 "Onze bio-producten zijn 20 à 30% goedkoper dan nationale merken"
12-7-2018 Dit najaar weer basiscursus productkennis en klantgerichtheid
12-7-2018 Natuurvoedingswinkel Spruit gaat sluiten

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *