Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Groei van biologische voeding in supermarkten zet door

De omzet van producten met het biologisch keurmerk groeide in 2017 door met met 6%. In 2017 nam de omzet van onafhankelijk geborgde keurmerken in supermarkten met 30% toe. Vandaag publiceerde de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI de omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken over 2017. Bionext, de ketenorganisatie van de biologische sector, is blij met de omzetgroei van biologisch. "Het is positief dat consumenten steeds vaker  kiezen voor een duurzaam keurmerk."


 
Bavo van den Idsert, directeur van Bionext: "de groei ligt weliswaar wat lager dan in 2016 maar Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in de monitor en juist daar groeide biologisch in 2017 heel hard. De omzet van biologisch groeide, nog zonder de flinke groei bij Aldi en Lidl, met 44 miljoen. De totale omzet van biologisch in de supermarkten lag in 2017 op 779 miljoen. Het aanbod in biologisch groeit langzaam mee met de vraag. Dit heeft te maken met de omschakelperiode. Het aanbod kan niet heel snel bijschakelen, terwijl supermarkten wel grote leveringszekerheid willen hebben. Dit vertraagt bijvoorbeeld de groei bij het varkensvlees."

830 miljoen meer

De Monitor Keurmerken Retail omvat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, EKO, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,6 miljard. Het positieve signaal is dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De Monitor wijst uit dat consumenten  het afgelopen jaar 830 miljoen euro meer  besteedden aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging van maar liefst 30% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bekijk ook de volgende berichten: IRI Keurmerken en Keurmerken Monitor 2017

Voor meer informatie: www.bionext.nl

Publicatiedatum: 13-6-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-6-2018 Spaanse bio-markt groeit 12,5%
20-6-2018 Delhaize breidt uit met voedingseiland en saladebars
19-6-2018 Natuurwinkel Gouda betrekt leveranciers en buren bij Zomerfeest
19-6-2018 Fotoreportage BioBorrel - Verdwijnt 'biologisch'?
14-6-2018 "Als we uit de schulden zijn, ga ik helemaal over op bio-eten"
12-6-2018 AH test verschillende nieuwe bezorgvarianten
12-6-2018 Inbraak bij Ekoplaza Assen
11-6-2018 Lentemarkt de Groene Passage trekt bekende en nieuwe gezichten
8-6-2018 Eigenaar natuurwinkels boos over subsidie aan concurrent
8-6-2018 Filipijnen: Robinsons Retail trekt €60 miljoen uit om winkels uit te breiden
7-6-2018 Waarom het beheersen van de voedseltemperatuur essentieel is
7-6-2018 Vlaamse barman opent bio-winkel in Middelburg
7-6-2018 Komt Marqt naar Spaarndammerstraat in Amsterdam?
5-6-2018 Ekoplaza en Vogelbescherming werken samen voor meer biodiversiteit
4-6-2018 Winkelcentrum Stadshagen (Zwolle) krijgt bio-winkel
31-5-2018 Carrefour vestigingen in toekomst eigen bio-rayon
30-5-2018 Colruyt zet in op meer bio-producten
28-5-2018 "Consumenten willen online meer betalen dan in fysieke winkel"
28-5-2018 Ellen Natuurlijk bestaat 5 jaar
25-5-2018 Klant van Natuurlijk Naturijn wint hoofdprijs paascampagne

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *