Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio-veehouder Johannes Kooistra: "Beter voor boeren die huisverkoop hebben"

Consument kan straks melk van favoriete koe kopen

TOP bv uit Wageningen ontwikkelt een technologieplatform waarmee melkveehouders flessen melk van individuele koeien kunnen gaan verkopen. Met de technologie kan melk van individuele koeien veilig gepasteuriseerd en in flessen afgevuld worden. Consumenten kunnen binnenkort melk kopen van hun eigen favoriete koe.

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en processen in de levensmiddelenindustrie bekijkt TOP specifiek de nieuwe zakelijke kansen en modellen. Ook in de zuivelindustrie liggen er volgens het bedrijf nog kansen voor innovatieve ondernemers. Zo werkt TOP sinds een aantal jaar samen met een groep melkveehouders aan een case waarin veilige rauwe melk op de markt gebracht zal worden.


Nu komt daar een volgende kans bij: het pasteuriseren en verpakken van de melk van een individuele koe. Melkveehouder Matthijs Baan uit Molenaarsgraaf is de eerste melkveehouder die de technologie van TOP zal gaan gebruiken. Baan: "Elke koe is uniek en dus smaakt elke melk ook anders. De ene is romig en smaakt naar softijs, terwijl een ander pak melk juist erg fris of zoet is." Binnenkort staat er dus in heel Nederland zoete melk van Clara 8 en romige melk van Floortje 30 in de schappen.

Zo werkt TOP samen met melkveehouders aan nieuwe initiatieven om de melkindustrie in Nederland gezond te houden. Voor beide projecten geldt dat nieuwe technologie het mogelijk maakt voor melkveehouders om nieuwe businessmodellen te creƫren. Vanwege de landelijke lancering en om de zakelijke uitdagingen van haar partners niet te schaden kan TOP pas over enkele maanden meer informatie over de voortgang geven.

Mening bio-veehouder

Omroep Friesland vroeg bio-veehouder Johannes Kooistra uit Warstiens naar zijn mening hierover. Hij denkt dat er smaakverschil tussen melk zit, maar denkt dat dit vooral afhankelijk is van wat de koe eet. In de winter, op wintervoer, ruikt en is de melk volgens hem ook anders. Maar hij durft niet te zeggen of de melk van de ene koe nu anders smaakt dan van de andere koe. Zelf heeft hij geen behoefte om de melk van alle koeien apart aan consumenten te gaan leveren. "Er zijn boeren die wel huisverkoop van zuivel hebben. Ik denk dat het voor hen beter is, want zij hebben al mensen over de vloer."


Klik hier voor het complete artikel van Omroep Friesland.

Voor meer informatie: www.top-bv.nl
Publicatiedatum: