Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Eosta wint internationale duurzaamheidsprijs met Natural Branding

Eosta heeft op donderdag 7 juni een internationale Sustainable Food Award gewonnen  met haar Natural Branding lasermarkering op biologisch fruit. Eosta zet deze techniek sinds 2016 in om biologische producten niet te hoeven verpakken in plastic. In anderhalf jaar heeft Eosta hiermee al 6,3 miljoen plasticverpakkingen uitgespaard. Talloze supermarkten in Zweden en Duitsland en in Nederland Hoogvliet en AH hebben de techniek omhelsd. Afgelopen week haakte ook Jumbo aan.

MichaŽl Wilde (Duurzaamheidsmanager) en Paul Hendriks (Manager Verpakkingsinnovaties) namen de prijs donderdagavond in ontvangst.

Bij de prijsuitreiking versloeg Eosta onder andere Zwitserse en Engelse verpakkingsinnovaties. De uitreiking vond op donderdagavond 7 juni plaats in het MŲvenpick Hotel in Amsterdam. In maart won Eosta al een Nederlandse verpakkingsprijs met Natural Branding. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, reageerde: "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Natural Branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."

Samen met haar klant ICA in Zweden begon Eosta in december 2016 als eerste in Europa met het merken van biologische avocadoís met Natural Branding. De innovatie werd wereldwijd opgemerkt en grote supermarkten in Europa haakten aan: naast ICA in Zweden ook REWE en Netto in Duitsland, Spar in Oostenrijk en Hoogvliet en Albert Heijn in Nederland. Onlangs maakte ook Jumbo bekend met Natural Branding aan de slag te gaan.

Biologische producten moet in de supermarkt te onderscheiden zijn van gangbare producten, wat er in de praktijk toe leidt dat biologische producten vaak in plastic worden verpakt. Eosta zoekt al jaren naar duurzame alternatieven, een weg die via afbreekbaar plastic, composteerbare stickers en karton uit suikerrietafval naar Natural Branding leidde.

Natural Branding is de biologische manier om groente en fruit te merken met laserlicht. De contactvrije methode is goedgekeurd door Skal, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker.

Inmiddels worden onder andere avocado, courgette, gember, kokosnoot, komkommer, mango, pompoen en zoete aardappel verkocht met Natural Branding. Daarmee zijn 6,3 miljoen plasticverpakkingen bespaard, 88 ton plastic, 38.000 m2 papier en 396 ton CO2-uitstoot. En de teller loopt door. Inmiddels heeft Eosta de beschikking over meerdere machines.

Voor meer informatie: www.natureandmore.com

Publicatiedatum: 11-6-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-6-2018 Biogroenteboer werkt samen met buurman die gangbaar melkveehouder is
22-6-2018 Poolse biotelers hebben meer steun nodig
22-6-2018 Rusland focust op biologische tuinbouw
22-6-2018 Cactusvijgen steeds populairder
22-6-2018 De opkomst van bio-groenten in 10 jaar
21-6-2018 WUR zet grootschalig in op strokenteelt
21-6-2018 "We hopen dat het WK voetbal de consumptie een impuls zal geven"
21-6-2018 Zijn biologische groenten gezonder?
20-6-2018 Verontwaardiging bij Zweedse telers na EU-verbod op biologische sla in pot
20-6-2018 Europa moet meer naar KroatiŽ kijken voor import exotische bio-AGF
20-6-2018 Oostenrijk pionier in biologische tuinbouw
20-6-2018 Triodos bank biedt financiŽle steun aan biologische fruitbox leverancier Riverford
19-6-2018 Caithness Potatoes test robuuste aardappelrassen
19-6-2018 Open Dag Waterman Onions trekt massaal bezoek
18-6-2018 "Bio-werkwijze qua vakmanschap en ondernemerschap veel interessanter"
18-6-2018 Tiense Suikerraffinaderij wil bio doen groeien in Vlaanderen
18-6-2018 'Telers voor telers': Samen sterk door het delen van ervaringen en kennis
18-6-2018 Vanavond op NPO 3: Biologische vs niet-biologische groenten
15-6-2018 Jonge Griekse gezinnen zien meerwaarde biogroenten
15-6-2018 Seizoen Siciliaanse biologische tafeldruiven gestart

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *