Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Eosta wint internationale duurzaamheidsprijs met Natural Branding

Eosta heeft op donderdag 7 juni een internationale Sustainable Food Award gewonnen  met haar Natural Branding lasermarkering op biologisch fruit. Eosta zet deze techniek sinds 2016 in om biologische producten niet te hoeven verpakken in plastic. In anderhalf jaar heeft Eosta hiermee al 6,3 miljoen plasticverpakkingen uitgespaard. Talloze supermarkten in Zweden en Duitsland en in Nederland Hoogvliet en AH hebben de techniek omhelsd. Afgelopen week haakte ook Jumbo aan.

Michaël Wilde (Duurzaamheidsmanager) en Paul Hendriks (Manager Verpakkingsinnovaties) namen de prijs donderdagavond in ontvangst.

Bij de prijsuitreiking versloeg Eosta onder andere Zwitserse en Engelse verpakkingsinnovaties. De uitreiking vond op donderdagavond 7 juni plaats in het Mövenpick Hotel in Amsterdam. In maart won Eosta al een Nederlandse verpakkingsprijs met Natural Branding. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, reageerde: "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Natural Branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."

Samen met haar klant ICA in Zweden begon Eosta in december 2016 als eerste in Europa met het merken van biologische avocado’s met Natural Branding. De innovatie werd wereldwijd opgemerkt en grote supermarkten in Europa haakten aan: naast ICA in Zweden ook REWE en Netto in Duitsland, Spar in Oostenrijk en Hoogvliet en Albert Heijn in Nederland. Onlangs maakte ook Jumbo bekend met Natural Branding aan de slag te gaan.

Biologische producten moet in de supermarkt te onderscheiden zijn van gangbare producten, wat er in de praktijk toe leidt dat biologische producten vaak in plastic worden verpakt. Eosta zoekt al jaren naar duurzame alternatieven, een weg die via afbreekbaar plastic, composteerbare stickers en karton uit suikerrietafval naar Natural Branding leidde.

Natural Branding is de biologische manier om groente en fruit te merken met laserlicht. De contactvrije methode is goedgekeurd door Skal, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker.

Inmiddels worden onder andere avocado, courgette, gember, kokosnoot, komkommer, mango, pompoen en zoete aardappel verkocht met Natural Branding. Daarmee zijn 6,3 miljoen plasticverpakkingen bespaard, 88 ton plastic, 38.000 m2 papier en 396 ton CO2-uitstoot. En de teller loopt door. Inmiddels heeft Eosta de beschikking over meerdere machines.

Voor meer informatie: www.natureandmore.com

Publicatiedatum: 11-6-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2018 Bio-teler bekritiseert biolabel 'Bio aus Baden-Württemberg'
17-8-2018 Voorkom oogstverliezen door bladziekten in biopeen
17-8-2018 Uienolie mag blijven om de wortelvlieg weg te jagen
17-8-2018 Succesvolle Menopper aardappeloogst ondanks aanhoudende droogte
17-8-2018 Bio-teler maakt ecovriendelijke tomatenverpakking
17-8-2018 "Lage prijzen bio-tomaten: Spanjaarden langer op markt"
16-8-2018 Noorse telers blijven met bio-bloemkool zitten
16-8-2018 "Het aardappelras Twinner heeft de potentie om de Frieslander te vervangen"
16-8-2018 'Buurman' Carel Bouma levert bio-producten aan Lowlands
16-8-2018 Hoe maakt een biologische teler z´n eigen biomest?
15-8-2018 Aandeel robuuste aardappelrassen stijgt
15-8-2018 Biologisch: "Beter voor mens, dier en milieu"
15-8-2018 Britse biologische aardappeltelers mogen tijdelijk koperoxychloride gebruiken
15-8-2018 Groeiend enthousiasme voor biologisch telen in Denemarken
15-8-2018 Vietnam: meer bio nodig om export naar EU te stimuleren
14-8-2018 Fruitzaam sponsort Diabetes Challenge
14-8-2018 Bio-groenten nieuwe kas Reichenau-Gemüse exclusief voor Rewe-winkels
13-8-2018 "Klant moet bereid zijn om meer te betalen voor ons product"
13-8-2018 "Nieuwe gentechnieken maken de Nederlandse veredelingssector niet sterker"
13-8-2018 De Lelystadse Oogstdag: 1 september

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *