Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gebruikt alleen producten met EKO- of MSC-keurmerk
Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca. Famous Flavours pakt dit probleem aan. Het bedrijf is 100% No Waste door onder andere gerechten á la minute te bereiden en op te dienen, en introduceert hier bovenop als eerste cateraar in Nederland een No Waste Menu. Een secret menu dat per event varieert, afhankelijk van verse, maar nog ongebruikte ingrediënten die op dat moment in huis zijn of worden geleverd door voedselinitiatief Instock. Hiermee daagt Famous Flavours andere cateraars uit mee te gaan op de duurzaamheidstour.

 

Géén afval

Het No Waste menu is volledig gefocust op het tegengaan van voedselverspilling. Maximaal één dag voor het event kijken de chefs van Famous Flavours welke producten er in huis zijn. Hierdoor blijft het menu voor zowel de cateraar als de klant een verrassing tot het allerlaatste moment. "Hebben we die dag paprika in huis, dan maakt de chef daar iets mee. Dit stimuleert creativiteit", aldus oprichter Tobias Overgoor. "Dat we niet van tevoren bepalen wat er op het menu staat - omdat we simpelweg op de dag zelf pas weten wat er in huis is – vind ik ontzettend vernieuwend en spannend", aldus Famous Flavours' nieuwe chef Jasper Gronert. Hij werkte onder meer bij Restaurant Karel 5 en de Zwethheul, een twee Michelin sterrenrestaurant, en stelt nu het innovatieve menu samen.

100% No Waste werkwijze

Famous Flavours wil laten zien dat het cateren van (grote) events ook duurzaam kan. Hun werkwijze houdt in dat gerechten tijdens het event worden klaargemaakt, zodat de hoeveelheid ter plekke kan worden bepaald en er geen gerechten verloren gaan. De duurzame cateraar is hierin consequent: het hele proces - van transport (lokale leveranciers) tot bereiding – verloopt geheel zonder verspilling. In samenwerking met voedselverspillingsinitiatief Instock (onderdeel van Ahold), gebruikt Famous Flavours producten die anders niet meer worden gebruikt. Famous Flavours kiest naast het voorkomen van verspilling consequent niet voor bedreigde diersoorten als tonijn.



Not your regular caterer

Famous Flavours streeft met bekende chefkoks (zoals driesterren chef Jacob Jan Boerma) en hun ethisch en hygiënische werkwijze naar een niveau dat gelijk staat aan dat van toprestaurants. Famous Flavours is HACCP gecertificeerd en werd in 2016 beloond met de Misset Horeca Catering Award voor beste party & event cateraar. Naast een volledige non-verspillingsfocus gebruikt de cateraar alleen producten met een EKO of MSC-keurmerk. De cateraar richt zich naast privé events vooral op urban corporates in binnen- en buitenland zoals Booking.com en Google. Bij events wordt onder meer samengewerkt met het Van Gogh Museum en Het Scheepsvaartmuseum. Famous Flavours rekent het omtoveren van Het Concertgebouw in Amsterdam tot eenmalig restaurant op sterrenniveau in opdracht van Qatar Airways, tot een van haar succesprojecten.

Voor meer informatie: www.famousflavours.nl

Publicatiedatum: 17-5-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2018 'Oudhollands' meets 'biologisch modern' in De Oude Pastorie
15-8-2018 Foodtruck Viva Vega: "zoveel mogelijk biologisch"
14-8-2018 "We ondernemen voor 80 procent duurzaam en biologisch"
10-8-2018 Pop-up-restaurant midden in het weiland
8-8-2018 Belgische profvoetballer raakt overtuigd van bio-voeding
6-8-2018 Doorstart voor voor bio-fastserviceconcept The Barn
6-8-2018 Biologische saladebar SLA geopend in Rotterdam
6-8-2018 Nu ook biologische koffiekoekjes voor de horeca
20-7-2018 Daktuin voor het EKO-gecertificeerde Hotel Court Garden
18-7-2018 "De gangbare sector ziet bio als een niche, terwijl dat het niet is."
17-7-2018 Trendtour door Gent in teken van bio en duurzaamheid
13-7-2018 Op deze 24 terrassen eet en drink je biologisch en duurzaam
12-7-2018 "Met BioPizza gaan we het liefst voor 100% biologisch"
9-7-2018 Nieuwkomer in 'fastfoodland': Soil of Amsterdam
9-7-2018 Stichting EKO-keurmerk en Bionext betrokken bij Project Empowering Public Food Procurement
5-7-2018 Best gewaardeerde Out of Home Formules 2018 bekendgemaakt
3-7-2018 Streek- en bio-producten in de schijnwerkpers op CuliFair Goes
3-7-2018 "BD-minigroenten geven onze horecaklanten nieuwe opties"
3-7-2018 Een surfschool met bio-café zonder eigenaar
25-6-2018 Finalisten van de Gaia Green Awards bekend

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *