Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Onderzoekers verrast over uitkomst
"Geur van versgebakken brood stimuleert niet tot aankoop"

Mensen die brood ruiken, kiezen niet vaker voor brood. Die onverwachte conclusie trekken Wageningse voedingsonderzoekers na geurproeven. Het is hèt voorbeeld als het gaat om geurmarketing: de geur van versgebakken brood. Het zou mensen stimuleren tot aankoop. Uit onderzoek van Monique Vingerhoeds van Wageningen Food & Biobased Research blijkt echter wat anders, tot verrassing van de onderzoekers. 'We hadden deze uitkomst niet verwacht', aldus Vingerhoeds. Zij voerde de studie, gepubliceerd in Food Quality and Preference, samen met collega's van Humane Voeding uit.

Op hersenscans van de proefpersonen in de MRI-scanner was wel een effect te zien van broodgeur: het centrum voor beloning in de hersenen werd geactiveerd. Maar als de proefpersonen moesten kiezen tussen gestandaardiseerde plaatjes met wit brood, bruin brood en koekjes, had blootstelling aan broodgeur een wisselend effect. Zo bleek de geur van brood juist de keuze voor koekjes te bevorderen, terwijl de geur van warm hout vaker tot een voorkeur voor bruin brood leidde.



Vingerhoeds vindt het een brug te ver om daaruit te concluderen dat broodgeur de aankoop van koekjes stimuleert. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig in een real-life setting, bijvoorbeeld in een winkel. De proefpersonen lagen nu in een speciale MRI-scanner en kregen via een slangetje in de neus geuren toegediend terwijl ze plaatjes voorbij zagen komen.

Wel is het de onderzoekers duidelijk geworden dat voor het bevorderen van de aankoop van een bepaald broodtype, bijvoorbeeld volkorenbrood, het verspreiden van een broodgeur in de supermarkt niet zal helpen. De onderzoekers denken dat dit komt doordat de meeste mensen brood gedachteloos in hun mandje of karretje stoppen. "De keuze voor brood is gewoontegedrag", aldus Vingerhoeds. "En daarom denken we dat geur niet veel doet."

Afgevallen

Broodgeur komt daarmee in een rijtje methoden die al eerder zijn onderzocht en afgevallen om de keuze voor volkorenbrood te bevorderen. Het nu gepubliceerde onderzoek maakt namelijk deel uit van een veel groter project naar het stimuleren van gezonde keuzes. Volkorenbrood als eerste presenteren in de supermarkt, is bijvoorbeeld al onderzocht. Net als het extra onder de aandacht brengen van volkorenbrood. Tot nu toe is er weinig gevonden dat echt helpt om met name mensen die nu bruin brood kopen tot de aanschaf van (vezelrijker en dus gezonder) volkorenbrood te verleiden.

Beleg lijkt een belangrijkere drijfveer dan broodsoort; brood lijkt te worden gezien als de drager voor beleg, aldus Vingerhoeds. "Wel zien we zien dat volkorenbrood in de aanbieding doen, werkt. Ook helpt het om van volkorenbrood de standaardkeuze te maken, omdat mensen vanwege gemak dan niet snel zullen wisselen."

Voor meer informatie: www.resource.wur.nl

Publicatiedatum: 14-5-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

12-7-2018 Farm Brothers klaar voor verdere groei
10-7-2018 Eko Bakkerij Bolhuis zoekt met spoed bakker voor langere tijd
9-7-2018 Bauke Mollema eet alleen nog biologisch
2-7-2018 Flietermolen zoekt bio-bakkers na ingebruikname nieuwe molenstenen
28-6-2018 Nieuw: Naakte Haver Brood
25-6-2018 Gerard Hardeman wint eerste Nationale Zuurdesemproeverij
20-6-2018 VS: Arnold, Brownberry en Oroweat brood introduceren nieuwe biologische lijn
19-6-2018 Van zorg tot brood en natuurbeheer
15-6-2018 Plannen voor bio-bakkerij in Dominicanessenklooster
15-6-2018 Frank hoopt dat zijn biologische stoet als warme broodjes over de toonbank gaan
14-6-2018 Bio-bakker Gerard Hardeman te gast bij Oké FM
4-6-2018 Nieuw: Goudse kaasbolletjes met komijn
4-6-2018 "Enthousiast na proeven van deze Nieuw-Zeelandse lekkernij"
28-5-2018 De Veldkeuken gaat verbouwen
25-5-2018 Nu ook speltpita's
18-5-2018 Biologische rawfood crackers ontstaan uit zoektocht naar oplossing allergie
15-5-2018 Driekant en EKO-keurmerk in RTL7-programma Greenproject
14-5-2018 Minder deelnemers voor duurzame taartenbakwedstrijd
14-5-2018 'De Twee Gebroeders' vertellen over bio-meel tijdens landelijke molendag
1-5-2018 Le Bonbon Franc nu Skal-gecertificeerd

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *